Peter Sudeck pracoval nejprve pro Volkswagen, od roku 1991 pak jako manažer kvality v továrně Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Zároveň má však slabost pro klasické vozy Škoda.
Peter Sudeck je dokonale připravený. Autory této reportáže pozval na závody historických vozů na Nürburgringu a zajistil pro ně přístupové průkazy do paddocku a parkovací lístek: „Abychom se mohli podívat na ty nádherné klasické automobily. Pro fotografie je to mnohem hezčí v paddocku než v hotelové hale,“ vysvětluje. Celý život strávil stabilizací a optimalizací procesů, a zajišťováním nejvyšší úrovně kvality. Peter Sudeck je učebnicový příklad inženýra. Jeho zájem o techniku začal už v útlém dětství díky modelům, ať už doma postaveným, nebo koupeným v obchodě. Automobily, letadla a lodě ho prostě fascinovaly.
Vždy také rád objevoval. Většinou si hrával kousek od uhelného skladu v Bielefeldu. „Byl to ráj, ale vypadal jsem pak jako prase,“ usmívá se dnes při té vzpomínce Sudeck. Právě tam také řídil své první auto – 3tunový náklaďák Opel Blitz. To mu bylo pouhých dvanáct let. Řidičský průkaz dostal o osm let později a jeho prvním vozem byl Volkswagen 1200 s výkonem 30 koní. S ním pak dojížděl na vojnu z Bielefeldu na letiště v Niedermendigu.
OBJEVOVAT SVĚT, POZNÁVAT NOVÉ VĚCI
Rád také cestoval, proto se nechal zlákat nabídkou Volkswagenu na práci v USA. Po osmi letech na pozici inženýra výroby v závodě ve Wolfsburgu se v roce 1977 přestěhoval do severoamerické centrály koncernu ve Warrenu poblíž Detroitu. Jeho úkolem bylo zajistit, aby z hlediska výsledné kvality byly procesy v USA totožné s těmi v Německu. Po návratu do Německa ho však znovu chytla toulavá nálada. Inspirován sérií článků "Spurensuche" („Hledání stop“) v časopise "Gute Fahrt" („Šťastnou cestu“), vyrazil Sudeck na východ a poznával automobilový průmysl za železnou oponou. Navštívil továrnu Škoda Auto v Mladé Boleslavi, rodný dům Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích u Liberce a továrnu Tatry v Kopřivnici – všechno ho velice fascinovalo a položilo základní kámen pro stěhování z Volkswagenu k automobilce Škoda v roce 1991. Tam vedle modernizace výroby začal také rozvíjet svou lásku k veteránům.
PŘÁTELSTVÍ A SBĚRATELSTVÍ RUKU V RUCE
V roce 1998 se vrátil z Mladé Boleslavi do Wolfsburgu, velká láska k vozům Škoda ho však neopustila. Na veteránských akcích se seznámil a spřátelil s Matthiasem Kahlem a Petrem Goebelem, pětinásobnými německými mistry v rallye. Společně se pak pustili do renovace vozu Škoda 130, z něhož na začátku neměli o moc víc než karoserii. Ve spolupráci s Jensem Herkommerem ze Škoda Auto Německo se jim ho láskyplně podařilo oživit ve specifikaci legendární 130 RS a velmi úspěšně s ním závodí na různých rallye po celé Evropě. Obecně je to právě pocit sounáležitosti, který má Sudeck rád. Společně pracovat, společně se smát, společně se bavit – to jsou věci, které stále miluje. Jedna důležitá charakteristika, která utvářela celý jeho profesionální život, se mu teď hodně hodí – řešení problémů.
Jeden takový problém si vytvořil sám pro sebe: Jak dokáže jezdit se všemi auty ze své sbírky? Její součástí je totiž šestiválcový Superb 645, zcela originální Laurin & Klement 110, červený kabriolet Felicia, Popular Roadster a Octavia. Spolu se svou ženou Andreou se proto každoročně účastní řady závodů a srazů klasických automobilů. „Lidé rádi vidí veterán Škoda na silnici,“ vysvětluje Sudeck. Baví ho nejen řízení a sbírání, rád o svá auta také pečuje. „Drobné věci si dělám sám, u větších se spoléhám na síť přátel kolem vozů Škoda. Protože jestli jsem se něco naučil ocenit, pak jsou to skutečně zlaté české ruce. Dříve museli lidé hodně improvizovat, což z nich udělalo velmi talentované mechaniky.“
„JAKÝ JE PROBLÉM? JAKÉ BY MOHLO BÝT JEHO ŘEŠENÍ? KDY TOTO ŘEŠENÍ MŮŽEME NASADIT?“
Tyto tři otázky ho zaměstnávají po celý profesní život. A jeho žena se usmívá, když se jí zeptáte, jestli stejně analyticky přistupuje i ke každodennímu životu. Samotný Sudeck je v této otázce velmi stydlivý. Nikdy byvo sobě neřekl, že dosáhl velkých věcí. Ale fakta hovoří jasně: dokázal vylepšit provoz v továrně v Mladé Boleslavi, stál u zrodu skupiny milovníků historických automobilů Škoda v Německu a spoluorganizuje výlety a akce. To vše jen díky svému odhodlání, zkušenostem a pečlivosti. A hlavně jeho neutuchajícímu zápalu pro auta.