Elektromobily zažívají v Evropě stále větší popularitu, avšak jejich hustota se mezi jednotlivými regiony výrazně liší. Mezi lídry v počtu elektromobilů na celkový počet vozidel patří oblasti Norska, Švédska a Nizozemska. Naopak v některých částech Řecka a Španělska se elektromobily téměř nevyskytují.
Skandinávie na vrcholu: Norsko dominuje
Podle dat Eurostatu má Norsko nejvyšší počet elektromobilů v poměru k celkovému počtu osobních vozidel v Evropě. Největší hustotu zaznamenává norské hlavní město Oslo s podílem 26,49 %, následuje západonorský kraj Vestland (22,08 %) a sousední Trøndelag (18,86 %).
V Evropské unii vedou nizozemské provincie Flevoland s podílem 12,77 % elektromobilů, Utrecht (6,64 %) a švédský Stockholm (6,6 %).
Norské prvenství je však podpořeno velmi příznivou politikou státu, která zahrnuje daňové úlevy, nižší poplatky za parkování a širokou síť dobíjecích stanic. Přesto stojí za zmínku, že některé norské regiony, jako Jan Mayen a Špicberky, mají kvůli nízkému počtu obyvatel jen minimální podíl elektromobilů.
Kde elektromobily stále chybí?
Na opačném konci spektra se nacházejí oblasti, kde elektromobily téměř nejsou registrovány. Nejvíce takových míst najdeme v Turecku, na řeckých ostrovech nebo ve španělských zámořských územích.
Klíčovým důvodem je především nedostatečná infrastruktura, zejména malý počet dobíjecích stanic. Mezi nejméně elektrifikované země kontinentální Evropy patří Srbsko a Řecko. Tyto regiony zatím nemají dostatečnou podporu ze strany státu ani infrastrukturu, která by elektromobilitu umožnila.
Budoucnost elektromobility v Evropě
Evropská unie i jednotlivé státy usilují o podporu elektromobility, která je podle nich klíčovým prvkem v boji proti klimatické změně. Rozšiřování nabíjecí infrastruktury a snižování nákladů na vlastnictví elektromobilů bude zásadní pro větší rozšíření v regionech, kde je dosud jejich podíl nízký.
Předpokládané trendy:
- Zvýšení investic do nabíjecích stanic, zejména v jižní a východní Evropě.
- Posílení státní podpory ve formě dotací a daňových úlev.
- Lepší dostupnost elektromobilů díky klesajícím výrobním nákladům.
Evropa tak postupně směřuje k vyšší míře elektrifikace dopravy, avšak rozdíly mezi jednotlivými regiony zůstávají opravdu velké. Skandinávské země a Nizozemsko jsou příkladem úspěšné implementace, zatímco některé jižní a východní regiony stále čekají na potřebné změny. Budoucnost elektromobilů v Evropě však vypadá slibně a jejich podíl bude v nadcházejících letech pravděpodobně výrazně růst.