Necelých 12 procent zájemců o ojetý vůz se při jeho nákupu obává, že se ze strany prodejce stane obětí neférového jednání. Největší hrozbou je podle nich zatajování skutečného technického stavu a vážných havárií
Nedávný průzkum online tržiště Carvago naznačil, že každý osmý kupující před vstupem do autobazaru počítá s tím, že bude obětí neférového jednání. V některých autobazarech se totiž lze stále setkat s nedostatečným nebo zkresleným popisem technického stavu, s přetočenými tachometry, vozy v exekuci nebo dokonce s vozy, které nejsou způsobilé pro provoz na pozeních komunikacích. Jedním z řešení, jak si technický stav vozu důkladně prověřit, je proto jeho nezávislá prohlídka odborným mechanikem, který má k dispozici zvedák, měřič tloušťky laku, případně servisní diagnostiku.
Kromě jednotlivců, kteří se fyzickou kontrolou vozidel zabývají, se na trhu začínají objevovat i specializované platformy, které technický stav vozidla prověří. Nejde pouze o online kontrolu v systémech typu Cebia nebo carVertical, ale o skutečnou fyzickou prověrku konkrétního vozu. Podle Martina Foltýna, CEO českého startupu CarTrax, se taková prověrka stane v blízké budoucnosti při nákupu ojetého vozu naprostým standardem. „Zájemci o ojetý vůz jsou v drtivé většině případů odkázáni pouze na informace, které jim sdělí prodávající. Takové informace ale nemusejí být, například u dovezených vozidel, vždy úplné nebo pravdivé,“ popisuje Foltýn. Podle něj požadují kupující při nákupu ojetého vozu především férové, úplné, a hlavně odborné a nezávislé informace o technickém stavu vozidla.
Součástí odborné prohlídky CarTrax je proto nejen fyzická kontrola více než 250 revizních položek, včetně měření tloušťky laku a napojení na servisní diagnostiku, ale také kompletní prověření servisní historie vozu a stavu tachometru v mezinárodním systému carVertical. Ve službě je navíc zahrnuto, že odborný technik přímo v servisním místě zhodnotí celkový stav vozidla a doporučí nezbytný servis, a to včetně vyčíslení přibližných finančních nákladů.
Odbornou prohlídku vozidel zajišťuje síť přibližně 340 tzv. CarTrax Pointů, servisních partnerů americké skupiny LKQ Corporation, resp. jejího českého zastoupení LKQ CZ s.r.o. To na českém trhu provozuje největší sítě nezávislých autoservisů pod značkami Auto Kelly AUTOSERVIS a Partner ELIT. „Z partnerství se společností CarTrax máme upřímnou radost. Je to unikátní služba, která pomůže zákazníkům získat odborné a nezávislé informace o technickém stavu ojetého vozu,“ říká Tomáš Kabrhel, ředitel servisní sítě LKQ CZ.
Od července 2021, kdy služba začala fungovat ve zkušebním provozu, prověřil systém CarTrax už více než 200 vozidel. „Poptávka po rychlé, nezávislé, a především odborné prohlídce je u zájemců o nákup ojetého vozu vysoká,“ říká Pavel Foltýn, CEO a ředitel rozvoje služeb. Podle něj se ale takový zájem dal očekávat: „Trh s ojetými vozy zažívá velmi turbulentní období. Kvůli nedostatku ojetin se na český trh dostávají ve velkém počtu také nekvalitní vozidla ze zahraničí, mnohdy bez servisní historie. V takové situaci je velmi užitečné nechat si vůz pečlivě prověřit nezávislou odbornou autoritou podle jednotné servisní metodiky“.
Součástí kontroly vozu je také jeho online prověření v mezinárodním systému carVertical*. Ten, na základě dostupnosti relevantních dat, prověří stav ujetých kilometrů, a to včetně kontroly možného přetočení tachometru. Kontrola carVertical zahrnuje i kontrolu možného odcizení vozidla ve vybraných evropských zemích, případně jeho minulé prodeje, a to včetně uvedení prodejní ceny a fotografií vozu. V systému se také prověřují případné havárie vozu a ceny za jejich opravu.
Zástupci společnosti CarTrax plánují, že v roce 2022 vstoupí se svojí službou i na trhy v sousedních zemích. „Zatím je vše ve fázi mapování jednotlivých trhů a jednání s případnými partnery, nicméně například Slovensko nebo Německo jsou trhy, kde bychom se rádi se službou CarTrax v polovině příštího roku viděli, “uvádí k uvažované zahraniční expanzi Pavel Foltýn.
Jak CarTrax funguje
Zákazník si na webových stránkách www.cartrax.cz vybere vhodný servisní program a systém mu doporučí nejbližší servis, kde lze program využít. Po zaplacení služby se s vygenerovaným QR kódem dostaví do vybraného CarTrax pointu, kde si technik QR kód načte svým tabletem. V aplikaci se tak technikovi ihned zobrazí konkrétní servisní program, resp. servisní položky, které má na vozidle zkontrolovat. Výsledky kontroly pak technik průběžně vybírá z položek v menu aplikace a vše jednoduše zadává do tabletu. Na konci prohlídky systém CarTrax vygeneruje PDF s kompletním popisem technického stavu, doporučenými opravami i jejich finanční náročností. Toto PDF se navíc automaticky odešle do zákazníkova e-mailu. Jestliže si klient objednal program s kontrolou v systému carVertical, obdrží v emailu také výsledek této kontroly.
Věřili byste při nákupu ojetého vozu informacím od prodávajícího, nebo byste si raději nechali udělat nezávislou kontrolu vozu? Napište nám do diskuze