Mnoho českých řidičů dělá na dálnici hloupost, o které většinou vůbec neví a navíc si často myslí, že jde o ohleduplnost a slušnost. Opak je však pravdou. Taková „slušnost“ totiž často končí těžkou nehodou
Kdo jezdí po dálnici, může takové chování vidět dnes a denně. Jeví se to sice jako naprosto neškodná věc, jenže stačí několik nepříznivých okolností a hloupost převlečená za slušnost se může fatálně vymstít. Už i na českých dálnicích jde ale v některých případech o přestupek. V sousedním Německu lze za něj „vyfasovat“ pokutu ve výši až 100 euro. A o co vlastně jde?
Jde o připojování z připojovacího pruhu. Při téhle činnosti totiž dělají chyby jak řidiči, kteří se připojují, tak i ti, kteří jedou v průběžných pruzích. Zákon sice říká jasně, jak se při takové činnosti chovat, ale mnoho řidičů v tom stále plave. Co tedy říká zákon? V §12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. se píše toto: „Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu“. Ukazuje se ale, že část řidičů vůbec neví, co termín „ohrozit“ znamená.
Na to ale také zákon 361/2000 Sb. pamatuje, a termín „ohrožení“ definuje takto: „…nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku silničního provozu nevzniklo žádné nebezpečí…“. Často ale řidiči, kteří se z připojovacího pruhu snaží zařadit do průběžného pruhu, ohrozí i několik řidičů najednou. Mezi nejčastější důvody, resp. příčiny, patří agrese, nerozhodnost a také přehnaná slušnost ve snaze uhýbat řidičům z připojovacího pruhu.
Agrese se projevuje většinou tak, že se řidič vozidla v připojovacím pruhu snaží bezohledně dostat do pruhu průběžného, ačkoliv se v tomto pruhu sune kolona aut bez dostatečně velké mezery na zařazení. Dochází tak k situaci, kdy řidič v průběžném pruhu musí prudce brzdit nebo dokonce vybočovat do levého pruhu. Je nasnadě, že riziko dopravní nehody je v takovém případě vysoké.
Opakem agresivního řidiče je váhavý a nerozhodný řidič. Ten v připojovacím pruhu zpomaluje, někdy dokonce i zastaví, aniž by to bylo nutné. Připojovací pruhy jsou většinou dostatečně dlouhé, přesto jsou známy případy, kdy neznalý řidič na jeho začátku prudce zpomalí nebo dokonce zastaví a čeká, až se v průběžném pruhu uvolní místo. Vůbec nejhorší potom je, když se takového nerozhodného řidiče snaží nějaký „slušný“ řidič pustit a nečekaně přejede do levého pruhu. Tam totiž může dojít k velmi nečekané situaci a nehodě.
I proto je na některých českých nejen dálnicích, ale i ostatních silnicích vodorovné dopravní značení, které přejíždění z pruhu do pruhu zakazuje. Toho si však málokterý „slušňák“ všimne, a do pruhu přejede. Jde ale o jednu z největších hloupostí, kterou lze na českých dálnicích spatřit.
Jak se na připojování z průběžného pruhu díváte vy? Napište nám do diskuze