Při nákupu nových pneumatik je jedním z důležitých faktorů jejich nízká cena. Dále je to bezpečnost, nízká spotřeba paliva, hlučnost a odolnost. Mnoho řidičů ale neví, že životnost pneumatik mohou až zdvojnásobit
Studie uskutečněná na zadání společnosti Nokian Tyres ukazuje, že počet opotřebených pneumatik na silnicích je znepokojivě vysoký. Řidiči obvykle kupují nové pneumatiky až tehdy, když má dezén výrazně sníženou hloubku a bezpečnostní vlastnosti pneumatiky se znatelně zhoršují. Podle odborníka ale platí, že právě bezpečnost by měla být vždy klíčovou prioritou. Prémiové pneumatiky zajišťují jak bezpečnost, tak dlouhou životnost.
Nikdy byste neměli svoje pneumatiky nechat kompletně opotřebovat. Rozumným limitem pro výměnu vašich pneumatik je zbývající hloubka běhounu 4 milimetry
Matti Morri; Vedoucí centra péče o zákazníky ze společnosti Nokian Tyres
Pro řidiče nakupující nové pneumatiky je jejich nejdůležitější vlastností bezpečnost. Dalšími důležitými vlastnostmi jsou odolnost, nízká spotřeba paliva, nízká hlučnost a nízká cena. Tyto údaje vyplynuly z průzkumu zadaného společností Nokian Tyres (YouGov, březen 2021). Studie byla uskutečněna v Německu, severní Itálii, Rusku, Švédsku a Finsku. V každé zemi odpovídalo 1000 řidičů osobních vozidel, kteří nakupují pneumatiky.
Studie prokázala, že více než jeden řidič ze čtyř si koupí nové zimní pneumatiky až poté, co jejich hloubka dosáhne zákonem stanoveného limitu. Kromě toho téměř čtvrtina respondentů uvedla, že nové pneumatiky nakupuje až tehdy, když zjistí, že se snížily bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Tato čísla nezahrnují řidiče, kteří používají celoroční pneumatiky.
Cena pneumatiky se také promítá do její životnosti
Kupující by měli zvážit celkovou životnost pneumatiky: cena se vždy částečně odvíjí od materiálů použitých při výrobě. Prémiové pneumatiky mají lepší, odolnější směs pryže a kovové prvky než jejich levnější alternativy. Například pneumatiky Nokian Tyres pro SUV vozy a užitková vozidla obsahují aramidové vlákno, které zpevňuje bočnice. Jedná se o velice pevné vlákno, které se používá například u neprůstřelných vest. „Odolnost vůči opotřebení by však neměla být jediným rozhodujícím faktorem pro váš výběr. Důležitá je především bezpečnost, která vychází z dobré přilnavosti na mokrém povrchu a odolnosti vůči aquaplaningu,“ říká Matti Morri.
„Řidiči mohou prodloužit bezpečnou životnost svých pneumatik tím, že vymění jejich pozici z přední nápravy na zadní a naopak. Díky tomu se pneumatiky opotřebují rovnoměrně. Změna pozice pneumatik bohužel není vůbec běžnou záležitostí, přestože může dokonce až zdvojnásobit kilometrový výkon, který můžete získat ze své sady pneumatik,“ vysvětluje.
Životnost pneumatiky může prodloužit také jejich správné skladování. Nejlepším místem pro skladování vašich pneumatik je chladné a suché místo chráněné před slunečním zářením. To je velice důležité, protože průzkum společnosti Nokian Tyres ukazuje, že více než 75 % řidičů skladuje své pneumatiky doma. 21 % respondentů využívá službu pneu hotelu – to je běžnější ve Švédsku, Německu a Itálii a dále pak ve Finsku a Rusku.
Odolné pneumatiky jsou ekonomickou volbou pro spotřebitele a nejlepší volbou pro životní prostředí. Průzkum společnosti Nokian Tyres zjišťoval také názory řidičů na ekologická témata. Mladší řidiči považovali za důležité snížit emise CO2 z výroby pneumatik. Starší řidiči měli obavy například z uvolňování mikroplastů a spotřeby paliva. Vyskytly se rovněž určité rozdíly v názorech jednotlivých pohlaví: ženy se více zajímaly o emise CO2 a udržitelnou výrobu surovin než muži. Muži naopak věnovali větší pozornost například spotřebě paliva a vnějšímu hluku odvalování.
Nokian Tyres je průkopníkem v oblasti udržitelnosti a Harri Myllymaa, senior manažer výzkumu a vývoje, pracuje na tomto poli již od počátku 21. století.
„Spotřebitelé často přistupují k udržitelnosti z hlediska spotřeby paliva, opotřebení pneumatik nebo recyklace. Současný výzkum společnosti Nokian Tyres se čím dále více zaměřuje na hledání biologických a recyklovatelných surovin. Dosáhli jsme už významných úspěchů ve výrobě bezpečnějších pneumatik, snížení spotřeby paliva a zvýšení odolnosti vůči opotřebení. Kromě těchto oblastí zájmu můžeme uplatnit i další přístupy k udržitelnosti,“ uvádí H. Myllymaa.
Takto se řidiči starají o své zimní pneumatiky:
57,8 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách
56,1 % sleduje hloubku běhounu
47,6 % zohledňuje stáří svých pneumatik
28 % mění pozici svých pneumatik
24,6 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách
20,8% zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení
Takto se řidiči starají o své celoroční pneumatiky
58,4 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách
47,5 % sleduje hloubku běhounu
43,5 % zohledňuje stáří svých pneumatik
25,4 % mění pozici svých pneumatik
20 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách
18,6 % zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení
Měníte pozici pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak? Napište nám do diskuze jak se o své pneumatiky staráte vy.