Dostat kamenem do čelního skla je nepříjemnost. Téměř vždy si totiž budete muset uhradit škodu sami, protože dokázat, že kamínek odletěl od pneumatiky konkrétního vozu, je skoro nemožné. Když ale odletí z jeho korby, situace bude rázem jiná.
Není to bohužel vůbec nic neobvyklého. Poklidně si jedete, najednou rána a na čelním skle se objeví tzv. „pavučinka“. Někdy malá, někdy větší, ale téměř vždy bude potřeba okno vyměnit. Ona se totiž i zdánlivě malá prasklinka může „rozlézt“ přes celé sklo než dojedete domů. Karosérie vozu se totiž kroutí. Stačí tak například přejet zpomalovací retardéry, najet na obrubník, nebo popojet pár desítek metrů po lesní cestě k chatě, a dílo je dokonáno.
U většiny moderních vozů je pak výměna skla časově i finančně velmi náročná. Na čelních sklech jsou totiž nezřídka umístěna různá čidla a kamery napojené na asistenční systémy ve vozidle. Jestliže se vám nepodaří „odchytit“ viníka a domluvit se s ním na řešení přes jeho zákonné pojištění, zůstane celé finanční břemeno takové opravy na vás. V lepším případě lze opravu hradit z havarijní pojistky a uhradit „pouze“ spoluúčast.
Pak je tady ovšem situace, kdy je naprosto zřejmé, kdo poničení vašeho vozu způsobil. Takovou situaci jsme o víkendu zažili na Praze 6. Řidič nákladního vozu nijak nezabezpečil, aby se naložená hlína a kamení nesypaly z korby na silnici. Při zatáčení mu tak padaly poměrně velké kusy sutiny na silnici. Rozhodně byly tak velké, aby poničily kapotu, nebo čelní sklo vozu vedle něj, případně za ním.
Podle zákona č. 361/2000 Sb., § 5, je řidič povinen „zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu“. Podle novely 283/2009 Sb., vyhlášky 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 15 odst. 11 pak musí být náklad na vozidle (i v soupravě) rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn vhodným technickým zařízením proti pohybu.
Zatímco v Rakousku může za porušení této povinnosti dostat řidič pokutu až 5 tisíc eur, u nás to jsou pouhé 2 tisíce korun. S ohledem na téměř neviditelnou dopravní policii na českých silnicích je potom vlastně vcelku pochopitelné, že si část českých řidičů s nějakým zabezpečením nákladu hlavu příliš nedělá. Pokuty za dopravní přestupky v zahraničí mají totiž, alespoň dle našeho názoru, mnohem výchovnější funkci.
Stalo se vám někdy, že vám kamínek od vozu, jedoucího před vámi, poškodil čelní sklo, nebo karoserii vašeho vozu? Jak jste opravu nakonec financovali? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.