Není to tak dávno, kdy například klimatizace byla v autě luxusem. Dnes se ale i v běžných autech objevují prvky výbavy, které jsme znali jenom z akčních filmů. Jeden takový má například i MPV Peugeot 5008 GT.
Jako motoristický novinář musím konstatovat, že kromě spotřební elektroniky a automobilů neznám snad žádnou jinou oblast, se kterou se běžný občan každodenně setkává, která by zaznamenala tak ohromnou proměnu a vývoj. Ještě před pár lety bylo v autě známkou luxusu například střešní okno, nebo klimatizace. Dnes je klimatizace naprostým standardem, celoskleněná panoramatická střecha nikoho nepřekvapí, vestavěná navigace umí najít nejbližší čerpací stanici a neviditelný „policajt“ hlídá, zda řidič není příliš unaven. Pakliže ano, doporučí mu přestávku na kávu.
Do aut se ale dostávají i technologie, které jsme ještě před pár lety znali jenom z akčních filmů. Například tzv. „head-up“ displej, nebo systém nočního vidění. Obojí nabízí například automobilka Peugeot. Zatímco head-up displej se v autech objevuje už poměrně dlouho, se systémem nočního vidění bylo možné se doposud setkat spíše jenom výjimečně, a to ještě ve vozech prémiových značek. My jsme si systém vyzkoušeli v MPV Peugeot 5008 GT.
V rodinném MPV je systém nočního vidění naprostým unikátem. Ano, v rámci příplatkové výbavy si za něj připlatíte, ale jakmile ho vyzkoušíte, zjistíte, že jde skutečně o velice užitečnou funkci. Ne proto, že byste mohli jezdit se zhasnutými světly jako James Bond a viděli provoz před sebou, ale proto, že systém včas upozorní třeba na zvíře na okraji silnice. Systém ke svoji funkci využívá infračervenou kameru a „vidí“ objekty od velikosti 50 cm ve vzdálenosti přibližně 15 – 200 metrů od vozidla.
„Obraz“ ze systému Night Vision je promítán na displeji přístrojové desky. Jakmile systém detekuje člověka, nebo například zvíře na krajnici vozovky, zarámuje jeho obraz do žlutého rámečku na displeji. V okamžiku, kdy systém vyhodnotí, že by mohlo dojít ke kolizi, změní se barva rámečku na červenou a systém vydá také akustickou signalizaci.
Systém má ale svoje limity, a tak je dobré jej vypnout například při jízdě městem, kde by neustále upozorňoval například na chodce na chodníku. Naopak při jízdě lesem po okresní silnici skutečně včas upozorní na stádo srnek kousek od krajnice. Sami jsme měli možnost vyzkoušet, že to tak skutečně funguje.
Jaké technologické vychytávky byste chtěli mít, nebo máte, ve svém autě? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jan Smékal; Peugeot