Mluva zaměstnanců v autobazarech ještě před pár lety často připomínala kódovanou řeč. Věděli byste například, co to je „kormidlo v sekvoji“, „slimák“ nebo třeba „seňoro, plastiko, fantastiko“ ?
Segment prodeje ojetých vozů je velmi specifický svět a vždycky byl. Jakkoliv se ti největší prodejci snaží o kultivaci trhu, a v mnoha případech povýšili prodej ojetin na špičkovou úroveň, srovnatelnou s prodejem nových vozů, ještě stále se zákazníci, především u malých autobazarů, mohou setkat například s následujícím popisem vozu: „Pane, tohle není žádná mikrovlnka ani Titanic, ale super voňavka ze Švýcarska. Kormidlo v sekvoji, fialky, žádnej lógr. Prostě slíznete smetanu“.
Málokdo by asi tomuto popisu rozuměl, ale prodejce tímto slangem vysvětluje zákazníkovi, že auto má jasný původ, nebylo zatopené, do jeho luxusní výbavy patří například dřevěný volant a xenony a je v dobrém technickém stavu. Před rokem 1989 byla taková mluva v autobazarech zcela běžná. V průběhu let se vystupování prodejců samozřejmě výrazně změnilo, ale pamětníci nám jistě dají za pravdu, že svoje kouzlo to mělo a stále má. Zajímají vás i další hlášky a slangové výrazy, které prodejci ojetých aut používali? Tady jsou i s českým překladem:
Auto s dírou – Tak se říkalo první generaci modelu Škoda Favorit, kterému velice často někdo ukradl znak, resp. logo automobilky Škoda na přední masce. Logo mělo průměr asi 6 centimetrů, takže v masce zůstal opravdu poměrně velký otvor.
Seňoro, plastiko, fantastiko – tímhle rádoby italsko-českým patvarem nazývali někteří obchodníci s ojetinami model Fiat Tipo, o který byl na počátku devadesátých let v autobazarech poměrně velký zájem.
Solárko – Klimatizace nebyla v devadesátých letech v ojetých autech rozhodně běžná, takže téměř každé ojeté auto v té době si tohle přízvisko zasloužilo. Ano, slangový výraz „solárko“ znamenal vůz bez klimatizace.
Auto z Perlovky – Perlová ulice v Praze, tzv. Perlovka, byla místem, kde svoje služby nabízely prostitutky. Když tedy někdo označil auto jako „auto z Perlovky“, dával tím najevo, že auto mělo příliš mnoho předchozích majitelů.
Singrovka – Singer je značka amerického výrobce šicích strojů, které se vyrábí již od roku 1851. Ty první stroje, samozřejmě že mechanické, vydávaly při šití charakteristický cvakavý zvuk. Auto označené jako „singrovka“ tedy v mluvě autobazaristů představovalo vůz s výrazně hlučným motorem.
A co znamená výraz "slepý lojovky" z titulku článku? Tak se označovala auta, která měla nefunkční přední světla. Znáte i vy nějaký slangový výraz, kterým se pojmenovávala auta nebo například jejich charakteristické vlastnosti a závady? Víte třeba, kterému autu se říkalo „Auto alkoholik“ nebo „Pomsta za Sudety“? Napište nám do komentářů.