Vyrazit do Vídně na nákupy zlevněného zboží a pěkné víkendové počasí vylákalo na rakouské silnice také české řidiče. Některé z nich ale sleva ve vídeňských obchodech přišla pěkně draho.
V Česku je to bohužel stále „normálka“, v Rakousku už se s tím rozhodli konečně něco dělat. Sice za to může evropská legislativa, ale vždy je to řidič, který zodpovídá za to, že se na silnicích chová v souladu s pravidly. O čem je řeč? O denním svícení, které kvůli naprosto marginálnímu snížení spotřeby, funguje u naprosté většiny aut pouze vpředu. Zadní světla jsou zhaslá, i když podle odborníků může úspora ve spotřebě paliva činit maximálně 0,5 %. Na palivu se tedy neuspoří skoro nic, zato bezpečnost provozu dostává pořádně „na frak“.
Neuvědomil jsem si, že mi nesvítí zadní světla. Mlha se mi nezdála tak hustá, ale svítit jsem měl. Stálo mě to 250 euro
Jiří S.; Brno
Na českých silnicích to lze vidět v podzimních a zimních měsících v podstatě každé mlhavé ráno. Moderní vozy mají velmi často nastavené automatické zapínání světel. To znamená, že za normálních okolností svítí pouze přední světla denního svícení, ale zadní obrysová světla jsou zhasnuta. Teprve, když automatika vyhodnotí úroveň venkovního svitu jako nízkou, zapne tlumená světla a tím i zadní obrysová. V principu to je asi OK, ale automatika není všemocná. Projevuje se to například právě v mlze, nebo při drobném mrholení.
A právě ranní mlha se stala osudnou Jiřímu S. z Brna, který vyrazil do Vídně za zvýhodněnými nákupy. „Vyjeli jsme před sedmou hodinou ranní, abychom byli v obchodech kolem deváté hodiny“, popisuje situaci Jiří. Podle něj však hned za hranicemi padla mlha a tak se doprava začala zpomalovat. „Na dálnici A5 do Vídně mě zastavila policie, protože mi nesvítila zadní světla. Vůbec jsem si to neuvědomil. Stálo mě to 250 euro“, říká Jiří, kterému při stanovení pokuty přitížilo i to, že za stejný přestupek ho v únoru chytila policie poblíž Grazu.
Přitom automatické svícení i zadních světel by nebylo technicky nic složitého. U moderních vozů to lze dokonce nastavit jednoduchým servisním zásahem do řídící jednotky. „U některých aut to je skutečně jednoduché nastavení v inteligentní rozvodné jednotce BSI. Prostě se nastaví současné rozsvícení denních i obrysových světel“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel. Foltýn zároveň doporučuje, aby si v zimních měsících nechávali řidiči zapnutá obrysová světla a nespoléhali na automatiku. „Spotřebu to nezvýší, ale bezpečnost provozu se zvýší výrazně“, říká Foltýn.
Spoléháte se v autě při svícení pouze na automatiku? Napište nám do diskuze.