Ukrajinci mnohdy přijíždějí do Česka s vozidly, která vůbec nebyla určena pro evropský trh a „technickou“ by tak určitě nedostala. Nesplňují totiž parametry v oblasti bezpečnosti, emisních norem, nebo například v ochraně chodců
Ukrajinským občanům je umožněno jezdit po českých silnicích i bez zaplaceného povinného ručení. Případné škody by měla uhradit ČKP. Dá se to chápat. Ti, co utíkali z napadené země, rozhodně neměli čas řešit tzv. „zelenou kartu“. Jenže s rostoucím počtem uprchlíků roste i počet vozidel, kterých se to týká. Navíc, mnohdy jde o vozidla, která vůbec nebyla určena k prodeji na evropském trhu. Primárně kvůli naprosté absenci bezpečnostních prvků.
Jedním z takových vozidel je i model Geely CK z titulní fotografie. Jde o čtyřdvéřový, pětimístný sedan, který byl vyráběn v letech 2005 až 2016 v čínské automobilce Geely. Vozidlo bylo prodáváno primárně pouze na čínském trhu. V letech 2007 – 2008 však bylo toto vozidlo, pod názvem Geely Otaka, prodáváno také na ruském trhu, kde oslovovalo spíše méně movité zákazníky.
Zajímavostí modelu Geely CK je také to, že jde pravděpodobně o první čínský automobil, který byl představen na americkém autosalonu. Automobilka Geely totiž plánovala vozidlo prodávat v Portoriku. Automobil však neprošel bezpečnostními testy IIHS a NHTSA, proto z ambiciózních plánů rychle sešlo.
Přibližně 1500 kusů modelu Geely CK však bylo prodáno na Kubu, kde měly tyto vozy nahradit staré dosluhující ruské Lady, používané policií a státními úředníky. Několik stovek kusů zamířilo také do místních autopůjčoven. Ačkoliv mělo Geely CK klimatizaci a elektricky ovládaná okna, byl to tak nespolehlivý vůz, že se mnoho řidičů vrátilo raději zpět k ruským Ladám.
Geely CK mělo pod kapotou licencovaný motor 1,5 s výkonem 70kW od Toyoty. Ten byl spojen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, která byla kompletně čínské výroby. Většina prvních modelů Geely CK nebyla vybavena ani airbagy, a podle zpráv z testovacích agentur tak byla ochrana posádky v případě nehody velice špatná. Podle některých zdrojů byl dokonce skelet karoserie tak slabý, že by k ochraně posádky nepřispěl ani airbag, kdyby byl do vozu montován.
Vzhledově může Geely CK ze zadní části někomu připomínat Ford Mondeo, přední část potom nezapře inspiraci v Mercedesu. Škoda, že výrobce zkopíroval pouze vnější design vozu a nikoliv jeho bezpečnostní prvky a stavbu karosérie. Na českých silnicích tak bohužel můžeme tyto nebezpečné vozy začít potkávat čím dál tím častěji. Ojeté modely Geely CK, stejně jako jiné čínské značky, se totiž z Ruska dostávaly na Ukrajinu, kde si je kupovali především méně movití obyvatelé k provozu na místních komunikacích. Koho by napadlo, že takové vozy jednoho dne zamíří i na české silnice. Tady by "technickou" totiž asi vůbec nedostaly...
Jaký máte názor na provoz vozidel, neschválených pro evropský trh, na českých silnicích? Napište nám do diskuze.