Šest z deseti vozů s nejčastěji stočenými kilometry jsou údajně drahé německé vozy. Například Audi A7, BMW X5, BMW řady 7, nebo Volkswagen Touareg. Vyplývá to ze studie, kterou zpracovala společnost carVertical.
Stáčení ujetých kilometrů na tachometru je na trhu s ojetými vozidly stále běžnou praxí. A přestože jsou kupující stále obezřetnější, pokud jde o podvody spojené s automobily, nová studie společnosti carVertical ukazuje, že riziko koupě vozidla se stočenými najetými kilometry je stále velmi vysoké.
Uvedenou studii je potřeba brát s rozumným odstupem. Americký trh totiž celkové výsledky, alespoň co do postižených modelů, poněkud zkreslí. V České republice patří automobily značky Škoda rozhodně k těm vozům, které se stáčejí nejčastěji
Martin Foltýn; CarTrax
Podvody s tachometrem neznamenají jen vysoké náklady na údržbu – výrazně také snižují hodnotu vozu. Vzhledem k tomu, že ztráty spojené s podvody s ujetými kilometry se odhadují na 8,77 miliardy eur ročně (podle studie Evropské parlamentní výzkumné služby), je důležité se o tomto nákladném problému dozvědět více.
Společnost carVertical, která se zabývá historií vozidel, analyzovala 1,11 milionu přehledů o historii vozidel za posledních 12 měsíců na 24 trzích, které pokrývají USA a většinu Evropy. Studie odhalila, že nejpostiženějším vozem je luxusní sedan Audi A8. Ze všech prověřených A8 na této platformě mělo až 30,6 % zfalšovaný stav kilometrů, což znamená, že téměř každá třetí ojetá vlajková loď Audi může mít problém se stočeným počtem najetých kilometrů.
Šest z deseti vozů s nejčastěji stočenými kilometry byly drahé německé vozy, například Audi A7, BMW X5, BMW řady 7 a Volkswagen Touareg. Jejich vysoká cena (a tedy i vysoký potenciál zisku) činí z těchto vozidel ideální cíl pro podvodníky, kteří se zabývají podvody se stočeným počtem najetých kilometrů. "Uvedenou studii, jakkoliv je rozhodně zjímavá, je však potřeba brát s rozumným odstupem. Americký trh totiž celkové výsledky, alespoň co do postižených modelů, poněkud zkreslí. V České republice patří například automobily značky Škoda rozhodně k těm vozům, které se stáčejí nejčastěji. Přesto ve zmíněné studii nefiguruje domácí značka ani mezi dvaceti nejvíce stáčenými vozy", říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické prověrky ojetých vozidel.
Mezi modely ostatních výrobců v žebříčku nejčastějších vozů, které se objevily v podvodech s najetými kilometry, se na 2. místě umístil Ford Mustang (25,7 % vozů se stočenými kilometry), na 10. místě Ford Fusion (22 % vozů se stočenými kilometry), na 14. místě Volvo XC70 (21,1 % vozů se stočenými kilometry) a na 19. místě Opel Insignia (19,5 % vozů se stočenými kilometry).
Tradičně největší podíl na trhu ojetých vozidel mají ojetá vozidla s benzinovými a naftovými motory, což znamená, že jsou středem podvodů s najetými kilometry. Rostoucí poptávka po automobilech, které méně znečišťují životní prostředí, však situaci rychle mění.
Například u modelu Volkswagen Jetta má ve srovnání s dieselovou (24,1 %) nebo benzínovou verzí (22,4 %) hybridní pohonná jednotka významnější zastoupení mezi vozy se stočenými kilometry (27 %). Rostoucí počet EV vozů s falšovaným počtem najetých kilometrů naznačuje, že by kupující měli být obezřetnější. I když je celkový podíl vozidel se stočenými kilometry na elektrický pohon (13,4 %) nižší než evropský průměr (15,6 %), rozdíl je zanedbatelný. Navíc pořízení elektromobilu se stočeným počtem najetých kilometrů by mohlo vést k obrovským výdajům za opravy.
Největší riziko představují elektromobily se stočeným tachometrem, protože znehodnocené akumulátory znamenají nákladné opravy. Zjištění skutečného počtu najetých kilometrů proto hraje při hledání ojetého elektromobilu nebo hybridního vozu ještě důležitější roli.
Prověřujete si před nákupem ojetého vozu stav ujetých kilometrů? necháváte si vozidlo prověřit i po stránce technického stavu? Kde a jak? Napište nám do diskuze.