Německo je největším evropským automobilovým trhem a je jedním z hlavních motorů růstu elektromobilů. Nyní se však očekává, že se tento kurz změní, protože se předpokládá, že prodej elektromobilů poprvé za osm let klesne.
Podle německé skupiny VDA, která sdružuje automobilový průmysl v zemi, dojde pravděpodobně k poklesu prodeje bateriových vozidel z loňských 524 000 kusů, což je více než na kterémkoli jiném evropském trhu, na 451 000 kusů v letošním roce. Vzhledem k tomu, že cílem Německa je mít do roku 2030 na silnicích 15 milionů vozidel BEV, se toto číslo pohybuje ne úplně správným směrem.
Konec dotací
Podle Automotive News to je způsobeno řadou faktorů. Především však tím, že Německo v prosinci, o celý rok dříve, než se očekávalo, zastavilo dotační program pro elektromobily. Teď k tomu ještě přidejte inflaci, rostoucí ceny automobilů a podprůměrnou nabíjecí infrastrukturu. Vyjde vám z toho výsledek, který pro elektromobilitu není úplně příznivý a je pravděpodobné, že se občané Německa do elektromobilů bez dotací tolik nepohrnou. V České republice nově dotace na nákup elektromobilů fungují a firma může dosáhnout až na částku 200 tisíc korun. Při počítání se tak můžete dostat k výsledku, že se vám skutečně elektromobil vyplatí. To ale samozřejmě záleží na každém.
Čína jako jasný vítěz
Podle odhadů VDA by měl celosvětový trh zaznamenat 2% nárůst na 77,4 milionu vozů oproti 78,8 před pandemií. VDA uvádí, že v Německu by se letos mělo vyrobit téměř 1,5 milionu elektromobilů, ale velká část této produkce bude vyvezena ze země. Německo je po Číně druhým největším světovým výrobcem BEV osobních automobilů – ale vzhledem k tomu, že Čína v roce 2023 vyrobila 6,6 milionu BEV oproti 1,2 milionu v Německu, je to dost velký rozdíl. Pro srovnání, podle údajů společností VDA a S&P Global Mobility vyrobily USA v loňském roce "pouze" 1,1 milionu elektromobilů.