Prý to je nesmysl roku. Jenže venkovní teploty aktuálně atakují hranici 30°C a nám se v autě rozbila klimatizace. Takže nejlepší příležitost vyzkoušet na vlastní kůži „fígl“ amerických řidičů kamiónů.
Náš kolega má tedy opravdu smůlu. Na deset let starém Renaultu Koleos se mu totiž rozbila klimatizace. Konkrétně se odporoučel kompresor. Vyrazil tedy do servisu, ale tam pro něj neměli vůbec dobrou zprávu. Náhradní díl není k dispozici a bude nejdříve za 14 dní. A tak nás napadlo, že bychom mohli na vlastní kůži vyzkoušet, jak funguje trik na ochlazení interiéru auta. Trik, který jsme na našem webu již popisovali a kterému se většina diskutujících vysmála.
To je dobrý nesmysl. Za prvé ten pytel ledu zase tak dlouho nevydrží. Za druhé na tom pytli bude zákonitě kondenzovat poměrně dost vody ... ono když teplý vzduchu o více jak 30°C pustíte na pytel s ledem, tak uvidíte, kolik vlhkosti v takovém vzduchu je.
Lukáš Kment; Čtenář webu TestyOjetin.cz
Pokus jsme uskutečnili v Benátkách nad Jizerou dne 26.07.2022 v 17,00hod. Použili jsme necejchovaný teploměr a obyčejné stopky, ale pro zjištění, zda trik alespoň nějak funguje, to považujeme za naprosto dostačující. Venkovní teplota v době testu byla 28°C a teplota uvnitř černého vozu pak činila 42,2°C (měřeno na středu palubní desky). Pro pokus jsme použili dvě láhve o objemu 2 litry a jednu láhev o objemu 1,5 litrů, všechny se zmrzlou vodou.
Vozidlo, které stálo zaparkované na slunci, jsme nastartovali, stáhli všechna 4 okénka a pustili větrák, abychom vnitřní teplotu trochu snížili. Během cca tří minut klesla teplota uvnitř vozidla na 31,5°C (opět měřeno na středu palubní desky), tedy o více než 10°C. V tu chvíli jsme zavřeli okénka, na podlahu spolujezdce položili 3 láhve se zmrzlou vodou, pustili větrák na maximum a směr vzduchu nasměrovali na nohy. Během 15 minut klesla teplota uvnitř vozu na hodnotu 24,2°C (opět měřeno na středu palubní desky). Teplota uvnitř vozidla byla tedy téměř o 4°C nižší, než byla v tu chvíli venkovní teplota. Z pohledu zdraví jde o ideální rozdíl.
Z našeho pohledu tedy trik s ledem funguje. Pochopitelně, čím více ledu, tím rychleji se interiér vozu ochladí. Na druhou stranu ale musíme přiznat, že již po 30 minutách začala teplota ve vozidle opět pomalu stoupat, aby se cca po jedné hodině vyrovnala s venkovní teplotou. Nejde tedy o nějaké zázračné a trvalé řešení, ale když vás postihne porucha, jako našeho kolegu, a potřebujete vyrazit jenom na nějakou kratší cestu, určitě to zkuste. Nakonec, co se může stát nejhoršího? Vůbec nic…
Máte nějaký jiný trik, jak nouzově ochladit interiér vozu alespoň na šedesát minut? Napište nám do diskuze.