Automobilka Nissan čelí zásadním problémům – po miliardových ztrátách snižuje globální kapacity, propouští zaměstnance a přeskupuje vedení. Dokáže se vrátit na výsluní?
Finanční problémy a restrukturalizace
Nissan oznámil ztrátu 9,3 miliardy jenů (58 milionů eur) za poslední čtvrtletí, což znamená dramatický obrat oproti zisku 190,7 miliardy jenů ve stejném období loňského roku. Tržby klesly o 6 %, zatímco automobilka plánuje propustit 9 000 zaměstnanců, což je 6 % její globální pracovní síly. Výroba bude snížena až o 20 %.
Generální ředitel Makoto Učida převzal zodpovědnost za neuspokojivé výsledky snížením svého platu o polovinu. „Musíme se stát efektivnějšími a pružněji reagovat na potřeby trhu,“ uvedl.
Změny ve vedení jako klíč k záchraně
Nissan věří, že nové vedení může pomoci zvrátit klesající trend. Novým finančním ředitelem se stal Jeremie Papin, dosavadní šéf amerických aktivit společnosti. Ten nahrazuje Stephena Ma, který se přesune do Číny.
Papin má zkušenosti z Renaultu i investičního bankovnictví a jeho hlavním úkolem bude řídit oživení společnosti. Nissan rovněž přivádí Christiana Meuniera, bývalého šéfa Jeepu, na pozici předsedy amerického výboru.
Budoucnost Nissanu je nejistá
Ratingová agentura Fitch již snížila výhled Nissanu na negativní kvůli slabým výsledkům na severoamerickém trhu, kde Nissan zaostává za konkurencí, jako jsou Tesla, Toyota nebo Ford.
Nissan se snaží o restrukturalizaci – plánuje štíhlejší a pružnější vedení. Zda však tato opatření přinesou oživení, ukáže až čas. Akcie společnosti zůstávají pod tlakem a trh čeká na první signály zlepšení.