V Kořenově v Jizerských horách si o víkendu dali dostaveníčko polští majitelé několika desítek vozů Mazda MX-5 všech generací. A podívaná to byla skutečně parádní.
O víkendu se do Hotelu Lesní chata v Kořenově, na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, sjeli polští majitelé několika desítek sportovních vozů Mazda MX-5 všech generací a pravděpodobně také barev. Při spanilé jízdě tak byly k vidění jak klasické kousky první generace s ikonickými "mrkačkami", tak i nejmodernější varianty vyráběné v duchu "mazďácké" filozofie Skyactive. Počasí posádkám přálo a tak v podstatě všichni vyrazili na jizerské okresky se staženou střechou. Parádní podívaná...
Mazda MX-5, která je v Americe známá spíše pod názvem Miata, je lehký, dvousedadlový kabriolet s klasickou koncepcí, tj. motorem uloženým vpředu a s pohonem zadních kol. Vůz se začal vyrábět v roce 1989 a již v roce 2011 byla MX-5 zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější sportovní vůz na světě. Může za to především klasická koncepce a skvělá ovladatelnost auta. Na tu má pochopitelně vliv i nízká hmotnost, která se u všech generací pohybuje kolem hranice jedné tuny.
Mazda MX-5 NA
První generace Mazdy MX-5, nazvaná NA, byla představena 10. února 1989 na autosalonu v Chicagu. V Americe a Japonsku se začala prodávat už v roce 1989, v Evropě potom až o rok později. První generace Mazdy MX-5 vzbudila u laické i odborné veřejnosti veliký obrovský ohlas a poptávka po tomhle voze přesáhla velice brzy výrobní možnosti továrny Mazda.
Vůz měl motor uložený vepředu, pohon zadních kol a plátěnou stahovací střechu. První verze MX-5 NA s motorem 1,6 měla výkon 85 kW (115 koní). Později přibyla verze s objemem 1.8 litru a výkonem 96 kW (131 koní) a také slabší a levnější verze 1.6 s výkonem 66 kW (90 koní). Základem všech motorizací byla pětistupňová manuální převodovka, ale v Japonsku i USA se Mazda nabízela i s automatem. Na stejných trzích byl k dostání také zadní diferenciál s omezenou svorností. Výroba první generace skončila v roce 1997 a dnes se z ní pomalu stává vyhledávaný youngtimer.
Mazda MX-5 NB
Výroba druhé generace začala v roce 1998. Byla to v podstatě výrazněji modernizovaná první generace. Nejvýraznější rozdílem oproti první generaci je absence výklopných světel, díky čemuž se zlepšila aerodynamika auta. Mnozí milovníci první generace však říkají, že s „mrkačkami“ odešlo od MX-5 něco ikonického. Oproti první generaci má druhá generace také o něco vyšší hmotnost. V této generaci byla také poprvé možnost mít šestistupňovou manuální převodovku.
Mazda MX-5 NC
Třetí generace Mazdy MX-5 byla představena až v roce 2006. Oproti druhé generaci je opět o něco větší, těžší, ale také bezpečnější. V roce 2009 byla vyrobena limitovaná edice k 20. výročí výroby MX-5. Tato limitovaná edice čítala 2000 ks a vyráběla se pouze v bílé a fialové metalíze a v červené barvě. V Čechách je od každé barvy této limitované edice, podle majitelů, pouze několik kusů. Tahle limitovaná edice má tak pochopitelně poměrně slušný investiční potenciál.
Mazda MX-5 ND
Čtvrtá generace ikonické Mazdy MX-5 byla představena v roce 2015. Oproti třetí generaci je překvapivě menší a tedy opět i o něco lehčí. U této generace již byl totiž použit lehčí motor Skyactiv a také celý vůz je vyroben z lehčích materiálů. Vnější design byl vytvořen podle nového designového stylu Mazdy nazvaného "Kodo" s ostře řezanými tvary. Ne každý milovník modelu MX-5 byl novým designem nadšen, ale faktem zůstává, že tenhle sporťák od Mazdy patří stále mezi nejprodávanější sportovní vozy vůbec.
Máte vlastní zkušenost s Mazdou MX-5? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.