V roce 1989 nechávali obyvatelé tehdejšího NDR svoje Trabanty v pražských ulicích a přes ambasádu SRN prchali na „západ“. Dnes se v Praze objevují staré ukrajinské vozy, a některé z nich možná čeká podobný osud.
V roce 1989 se do tehdejšího Československa hrnuli obyvatelé komunistické NDR, aby na velvyslanectví SRN na pražské Malé Straně požádali o azyl. V září toho roku se navíc otevřely hranice mezi Maďarskem a Rakouskem a proud Němců do Prahy ještě zesílil. Na ambasádě zůstávali i několik týdnů a v pražských ulicích po nich zůstaly jejich auta. Především Trabanty, Wartburgy a staré modely značky Škoda. Tedy především známé „tisícovky“ a „stovky“. Auta byla potom odvážena zpět na území NDR, ale mnoho z nich bylo v Praze odcizeno, rozebráno nebo poničeno.
Současná situace s ukrajinskými uprchlíky není tak zoufalá, jako byla ta s „východními“ Němci. Ti tady mnohdy nechali vše, jen aby mohli přes plot uprchnout. Ukrajinci k nám přijíždějí v moderních vozech a mohou v nich i pokračovat do dalších států EU. Někteří ale přijeli například ve starých Ladách, Záporožcích, vozidlech čínských výrobců, nebo ve vozech značek na našem trhu nezastupovaných. Snadno se potom může stát, že v případě poruchy bude velký problém takové auto opravit.
Foto: Jan SmékalV Praze se tak objevují vozy, které by tu jinak byly jenom málo k vidění. Například značka Jetour. Slyšeli jste o ní někdy? Značka Jetour byla založena v roce 2018 čínskou automobilkou Chery a měla by to být jakási divize pro výrobu luxusních SUV. Vozy značky Jetour se kromě Číny vyrábějí také v Jižní Koreji a v Íránu. Je tedy nabíledni, že v případě poruchy by si s takovým vozem nemusel český servis vůbec poradit.
Nejde ale jenom o moderní vozy, těm se poruchy pravděpodobně vyhnou. Problém může nastat právě s takovými Záporožci, Moskviči nebo starými modely japonské značky Daihatsu. Ta se sice kdysi prodávala i v Československu, ale moc úspěšná zde nebyla. Takové starší vozy se již v ulicích Prahy objevují a je otázkou, zda jsou jejich majitelé ještě vůbec na území České republiky, případně zda odjeli a staré auto zde ponechali. Je totiž docela dobře možné, že využili možnosti bezcelně dovézt na Ukrajinu vozidlo pro soukromé účely a ještě se vyhnout placení DPH. Takovou možnost teď mají všichni Ukrajinci a začínají jí hojně využívat.
Pamatujete na rok 1989 a Prahu plnou Trabantů a Wartbugů? Napište nám do diskuze.