V České republice jsou pokuty za dopravní přestupky, v porovnání s ostatními zeměmi EU, relativně nízké, což někteří řidiči rádi zneužívají. Jakmile však přejedou hranice, jezdí jako „šprti“ z autoškoly.
Pokuty za dopravní přestupky patří k nástrojům, které mají snížit počet nehod a zlepšit bezpečnost na silnicích. Výše pokut je však podle některých názorů v České republice příliš nízká, což vede k tomu, že mnohé řidiče případný postih za spáchaný přestupek nijak netrápí. Podle našeho zjištění hrozí například za překročení povolené rychlosti o 20 km/h v ČR pokuta od 1000 Kč do 2500 Kč, v Německu potom od 80 do 160 euro a například ve Francii je to 70 až 135 euro. Za jízdu pod vlivem alkoholu do 1 promile pak hrozí v ČR pokuta od 5.000,- Kč do 25.000,- Kč. V Německu je to až 1.500,- euro a ve Francii dokonce až 4.500,- euro.
Nižší pokuty v Česku však mohou mít na řidiče neblahý vliv, protože někteří z nich si mohou začít myslet, a na českých silnicích to mnohdy vypadá, že si to skutečně i myslí, že porušování dopravních předpisů je finančně nijak neohrozí. Vědí totiž, že případná pokuta bude relativně nízká a tedy snadno zaplatitelná. V důsledku toho se může zvyšovat počet nehod způsobených především nedbalostí a nerespektováním dopravních předpisů. Stačí vyrazit na české silnice a přestupky typu překračování rychlosti, nedodržování bezpečné vzdálenosti, předjíždění zprava, nebo třeba nedání přednosti v jízdě budou k vidění v nepřeberném množství.
Zvláštní ovšem je, že zatímco na českých silnicích to mnohdy vypadá jako někde na Balkáně, jakmile čeští řidiči přejedou hranice například do Rakouska, nebo do Německa, chovají se naprosto vzorně. Proč? Je to jednoduché. Mají obavu z vyšších pokut a také z toho, že s rakouskými, nebo německými policisty se nedá příliš diskutovat.
Zvyšování výše pokut v České republice, a také větší výskyt policejních hlídek na silnicích, by tak mohlo být jedním z nástrojů pro zlepšení bezpečnosti na silnicích v ČR. Nicméně je také důležité vzdělávat mladé řidiče a vysvětlovat jim důležitosti dodržování dopravních předpisů a ohrožení, které jejich nedodržováním způsobují nejen sobě, ale také ostatním účastníkům silničního provozu. Arogance a nerespektování pravidel prostě na silnice nepatří. Nejen v Rakousku a Německu, ale také u nás.
Měly by se pokuty za dopravní přestupky v ČR zvýšit? Napište nám do diskuze.