Telefon v ruce a nedodržení bezpečné vzdálenosti je velmi nebezpečná kombinace. Při rychlosti 30km totiž bez reakce ujedeme až 16 metrů, při 50km/h až 28 metrů a při devadesátce dokonce až 50 metrů.
Říká se, že co neubrzdíš, neukecáš. A když se to povede v ranní dopravní špičce, je jasné, že se dotyčný řidič ihned dostane na první místo v hitparádě oblíbenosti všech, kteří daným místem potřebují projet. Podle policejních statistik je právě kombinace nevěnování se řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. V městských zácpách nebývají následky takové nehody většinou nijak fatální, na druhou stranu velmi často taková nepozornost jednoho řidiče stojí desítky minut čekání stovek a možná tisíců řidičů dalších.
Děje se to denně
O tom se ostatně téměř každý den přesvědčují tisíce řidičů například na Pražském okruhu. Jedna z takových nehod například výrazně omezila provoz všem, kteří cestovali z po Jižní spojce v Praze z Černého Mostu směrem do centra. A opět to pravděpodobně bylo nedodržení vzdálenosti.
Má bluetooth, ale telefon drží v ruce
V této souvislosti zůstává s podivem, kolik řidičů moderních vozů s bluetooth technologií, a tedy možností bezdrátového připojení telefonu, drží při řízení mobil v ruce. Stačí pár sekund, mobil připojit do systému ve voze a pak lze telefonovat bez nutnosti koukat na displej, mačkat virtuální tlačítka, nebo dokonce mít na volantu pouze jednu ruku a druhou psát SMS nebo telefonovat. Policie takové přestupky sice postihuje, nicméně stačí si na chvilku stoupnout v Praze na nějakou rušnou křižovatku a během pár minut jistě nějaké telefonující řidiče spatříte.
Dlouhá reakční doba
Bohužel, málokterý řidič si uvědomuje, že reakční doba se u většiny běžných řidičů pohybuje mezi 1 a 2 sekundami. Například při rychlosti 30km/h to znamená ujetou dráhu až 16 metrů, při rychlosti 50km/ za hodinu potom 28 metrů a při devadesátce to je celých 50 metrů. I proto se velmi často jako jednotka bezpečné vzdálenosti uvádí právě hodnota cca 2 sekund. Je totiž jasné, že málokterý řidič reaguje stejně rychle jako pilot Formule 1 a pod hodnotu 1,5 sekund reakčního času (přes pedál) se většinou nedostane. Kdy si myslí, že jeho reakční čas je kratší, může se otestovat v bezplatných aplikacích, kterých je na webu několik desítek.