Ještě nedávno byly benzínové tříválcové motory mnohými řidiči považovány za nedůstojné. Dnes je po ojetých vozech s těmito agregáty vysoká poptávka. Může za to především extrémní zdražování pohonných hmot
Častokrát jsme pod testem automobilu s tříválcem pod kapotou četli diskuze, že tříválcové motory patří do sekačky na trávu, že nic nevydrží a že auto s takovým motorem vůbec nejede. Například test modelu Škoda Scala nebo Škoda Octavia s motory 1,0 TSI však ukázal, že opak je pravdou. Nejen, že jde o poměrně výkonné motory, ale jde především o velmi úsporné motory. A to se dnes cení dvojnásobně. Poptávka po vozech s úsporným tříválcem pod kapotou je proto v současných dnech enormní.
Model Scala nebo Octavia s motorem 1,0 TSI se v našich autosalonech dlouho neohřeje. Jsou to kvalitní motory s nízkou spotřebou a provozními náklady
Robert Imling; Ředitel Louda Auto+
V nové generaci jde totiž o motor nové konstrukční řady EA 211, který má přímé vstřikování, jiné písty a pochopitelně i turbo. Například v nové Fabii nabízí motor 1,0 TSI výkon až 81 kW a točivý moment 200 Nm. Se spotřebou se dá přitom bez problémů dostat na hodnotu 5 litrů na 100 kilometrů, což se v dnešní době, kdy litr benzínu stojí i více než 50 korun, cení obzvláště. S automatickou převodovkou je potom spotřeba o necelý litr vyšší, ale i tak je to skvělá hodnota.
Podle Roberta Imlinga ze společnosti Louda Auto+ bude poptávka po vozech s těmito motory dlouhodobě vysoká. „Motory 1,0 TSI se pod kapotami moderních škodovek objevují již několik let a jasně se ukazuje, že bez problémů zvládnou i vyšší nájezdy bez nutnosti servisních zásahů. Navíc mají tyto motory nízkou spotřebu, což je dnes klíčový parametr,“ říká Imling.
Tříválcové motory se však neobjevují pouze pod kapotami škodovek. Najdeme je například i modelů značek Hyundai, Ford, Peugeot, Opel nebo Citroen. Objektivně je nutné si připustit, že doba šestiválcových motorů je asi nenávratně pryč. Dnešní zákazníci většinově preferují vysokou kvalitu a nízkou spotřebu. Moderní tříválcové motory takovou kombinaci dokážou nabídnout, a kdo doposud s takovým autem nejezdil, měl by si zkusit domluvit zkušební jízdu. Pravděpodobně bude velmi překvapen, jak taková Fabia nebo Scala s litrovým motorem pod kapotou dokáže upalovat.
A pak tady je ještě jeden moderní prvek, který dokáže ušetřit nějaké to deci paliva. Řidiči na něj často nadávají a velmi často ho vypínají. Nyní mu ale možná přijdou na chuť. Řeč je o tolik proklínaném systému Start/Stop. Ačkoliv se může jeho aktivace jevit jako protivná, pravdou je, že při dlouhodobém používání skutečně palivo ušetřit dokáže. Stejně tak jako moderní systémy u čtyřválcových motorů, které dokážou, v případě, kdy to je ekonomické, vypnout dva válce a opět ušetřit nějaké to palivo. Systém se například u vozů značky Škoda nazývá ACT (Active Cylinder Technology) a najdeme ho třeba u benzínových motorů 1,5 TSI pod kapotou modelů Fabia, Scala, Kamiq nebo Octavia.
A ještě jedna rada na závěr – v případě nákupu ojetého auta, a netýká se to jenom aut s tříválcem, vždy vybírejte auto s jasnou servisní historií. Budete-li vědět, co má auto za sebou, můžete ušetřit nemálo peněz.
Máte nějakou zkušenost s tříválcovými motory nebo se systémem ACT? Napište nám do diskuze