Vysoké ceny pohonných hmot zvedly zájem o zánovní vozy s úspornými motory. Spotřeba je totiž aktuálně jedním z hlavních kritérií při výběru ojetého vozu.
Ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic atakují číslovku s pětkou na začátku a podle ekonomů se v nejbližší době asi nějakého výraznějšího poklesu nedočkáme. Největší šok aktuálně zažívají majitelé vozidel se staršími naftovými motory. Ti totiž v drtivé většině případů volili dieselovou motorizaci kvůli nižší spotřebě a také výrazně nižší ceně nafty. Jenže jestliže se ještě před několika lety zdála spotřeba 6,5l nafty, nebo benzínu na 100km jako ideální, dnes se zájemci o ojetý automobil čím dál tím častěji poohlížejí po autech, která mají spotřebu alespoň o litr nižší.
Litr a půl rozdíl ve spotřebě nafty na ujetých 100km znamená při mém nájezdu cca 20 tisíc kilometrů téměř 15 tisíc korun
Marek Ch.; Praha
U prodejců zánovních ojetin je tak největší poptávka právě po úsporných dieselových motorizacích a maloobjemových benzínových motorech. Současné moderní benzínové tříválce mají totiž spotřebu srovnatelnou, nebo jen nepatrně vyšší než mají motory spalující naftu.
Když se k tomu ještě připočte rozdíl v ceně nafty a benzínu, který u některých benzínových stanic může aktuálně činit až 5 korun, je logické, že zájem o starší dieselové motorizace klesá a poptávka po moderních tříválcových benzínových motorech a moderních úsporných dieselech naopak roste. Jedním z reprezentantů vozidel s úspornými motory je například model Peugeot 2008, který je mezi zánovními vozy jedním z nejoblíbenějších modelů
„Tohle malé SUV je velmi oblíbené ve všech motorizacích, dokonce začínáme evidovat zájem o ojeté vozy 2008 s elektrickým motorem. Nicméně největší zastoupení v našem portfoliu má benzínový tříválec o výkonu 130 k s šestistupňovým manuálem či osmistupňovým automatem. Dieselových verzí je na trhu ojetých vozů méně, ale objeví-li se, většinou u nás dlouho nepobydou. Jedná se totiž o vysoce spolehlivý motor“, říká Zdeněk Fořt, ředitel společnosti EF Mobility, která provozuje platformu Autosphere.cz.
To potvrzuje i Marek Ch. z Prahy, který se nám se svojí zkušeností s modelem Peugeot 2008 1,5 HDi pochlubil: „Není to žádný závoďák, ale spotřeba 4,8 litrů se dneska opravdu počítá. Ročně najedu cca 20 tisíc kilometrů, takže za rok uspořím na palivu cca 15 tisíc korun. Před tím jsem měl sice také „nafťáka“, ale se spotřebou 6,5 litrů. Rozdíl v peněžence je opravdu znát“.
Peugeot 2008 přitom klame tělem. Zvenku totiž tak nevypadá, ale z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že je to prostorově plnohodnotné rodinné auto. Atraktivní design, zmíněné úsporné motory a také zajímavé ceny zánovních ojetin budou u tohoto vozu ještě asi hodně dlouho pádným argumentem proč nad ním uvažovat.