Škodu Fabia zná každý Čech. Pokud ji nevlastnil, určitě v ní alespoň jednou seděl – však se jich také ve čtyřech generacích prodalo už kolem pěti milionů kusů. Ta první se v Česku začala prodávat přesně před čtvrtstoletím, 4. prosince 1999.
Nejprve rychlá bilance, dokazující, že Škoda Fabia se postupem času stávala stále dostupnějším vozem. „V roce 1999 jste za základní fabii první generace dali 22 průměrných hrubých platů. Za druhou generaci v roce 2007 to už bylo 12 platů, za třetí v roce 2014 pak 9,2 platu – velmi podobně jako současných devět platů za základní model čtvrté generace. Zato na zánovní ojetou – dvouletého stáří s pouhými pěti tisíci km – stačí pouze necelých sedm platů,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel společnosti AURES Holdings
Právě v provozovnách lídra českého sekundárního trhu je Škoda Fabia druhým nejoblíbenějším modelem hned po octavii, představuje necelých sedm procent prodejů v síti AAA AUTO. „Aktuálně máme na výběr kolem 460 fabií. Letos jsme jich prodali už zhruba 3,5 tisíce, pro srovnání, octavií bylo o dva tisíce víc,“ vypočítává Petr Vaněček.
Polovinu všech prodaných fabií představovaly vozy třetí generace, vyráběné v letech 2014 až 2022. Nejstarších exemplářů první generace (1999 až 2007) nyní mají v „Áčkách“ kolem čtyřiceti, aut generace druhé (2007 až 2014) už kolem 150 a třetí lehce přes 200 kusů. Do bazarů už po třech letech na trhu zvolna proniká i čtvrtá generace, která se začala prodávat v září roku 2021.
Fabia je velice žádanou ojetinou
Na celém sekundárním trhu aktuálně v Česku najdeme kolem 5 800 fabií. „Jejich mediánová cena činí 131 000 korun, průměrné stáří 13 let, najeto mají kolem 157 tisíc kilometrů,“ bilancuje Vaněček. V inzertní nabídce zůstávají fabie průměrně 54 dny, což je o deset dnů méně, než je průměr celého trhu. „Je tedy vidět, že jsou dost žádaným zbožím,“ dodává šéf „Áček“. Naprostá většina fabií má pod kapotou benzinový motor, diesely jsou v naprosté menšině – momentálně se jich nabízí asi 900 kusů. Bývají ovšem dost ojeté, na tachometru mají průměrně přes 255 tisíc km, mediánová cena je pouhých 80 tisíc korun a stáří téměř 15 let. Přesto nemusejí být špatnou volbou. „Nejvíce doporučeníhodné jsou při nešizeném servisu nesmrtelné 1.9 TDI, u první generace ještě bez turba s označením SDI. Jsou to nejlepší motory, doslova klenoty. Pokud je objevíte ve stavu s pravidelnou a doloženou údržbou, vydrží bez problémů půl milionu kilometrů,“ říká Vaněček. A doplňuje, že automatickou převodovku má pouze méně než deset procent fabií. „To je velká škoda, protože zájem na trhu o samočinné řazení je enormní.“
První generace: klenot, který mizí
Foto: Roman Heger; ŠKODA Auto
První generace je podle mínění Petra Vaněčka nejkvalitnějším malým autem, jaké kdy Škoda vyráběla, už proto, že vývoji byla věnována nesmírná péče. Ve své době také nebyla vůbec levným vozem. „Nejprodávanější verze, 1.4 MPI 50 kW se základní výbavou Classic, stála v roce 1999 necelých 280 tisíc korun, což je v přepočtu na dnešní částky 593 tisíc korun. Tedy cena základní octavie, která je ovšem o třídu a půl větším autem, navíc s nesrovnatelně lepší výbavou,“ upozorňuje Vaněček.
Současná fabia, tedy model roku 2024, je o dost levnější – verze 1.0 MPI 59 kW přijde na 400 tisíc korun, moderní litrové TSI je pak o 30 tisíc dražší. I nejdražší vyfintěné Monte Carlo 1.5 TSI 110 kW a 7stupňovým automatem DSG není dražší než tehdejší skoro základ. „Je téměř neuvěřitelné, že špičková výbava a motorizace z roku 1999 – Elegance 1.9 TDI – vychází v přepočtu na současnou kupní sílu na jeden milion a 17 tisíc korun,“ vypočítává expert AAA AUTO. „Takže – kdo měl tehdy na 1.9 TDI, měl by dnes na nový superb,“ konstatuje Petr Vaněček.
Největší výhoda první generace spočívala v pozinkované karoserii, odolné proti korozi, jejíž výdrž se absolutně nedá srovnat s předchozí felicií. Palubní deska byla sice z šedivých, zato měkčených plastů, takže odolná proti škrábancům. Základní výbava přitom obsahovala pouze jediný airbag a servořízení; o klimatizaci, centrálním zamykání nebo elektricky stahovaných oknech jste si mohli nechat zdát. Zato za příplatek jste mohli dostat i luxusní výbavu typu xenonových světel či kožených sedaček. „Pokud bych měl doporučit motor, byla by to 1.4 s výkonem 55 či 63 kW – je odolná, byť nepříliš úsporná. Špatnou volbou není ani tříválcové HTP se 47 kW, jen u něj nechte ihned vyměnit rozvody. Naopak 40kilowattové verzi se vyhněte,“ radí.
Druhá generace: „téesíčko“ berte od roku 2011
Foto: Roman Heger; ŠKODA Auto
Následující generace, představená v roce 2007, byla pro mnohé mírným zklamáním, designově i rozměrově – auto vypadalo příliš úzké, jeho jízdní vlastnosti také nebyly lepší než u „jedničky“. Cenově byla dvojková fabia dostupnější než „jednička“ – verze Classic se základním motorem 1.2 HTP 44 kW stála 266 tisíc korun, což by v dnešních poměrech představovalo 460 tisíc. „Co se týče motorů, nebál bych se 1.2 HTP ve verzi plnící Euro 5, tedy od roku 2010, klasické šestnáctiventilové 1.4 63 kW, ani silné 1.6 se 77 kW, kterou ale seženete jen výjimečně. Pokud byste chtěli moderní 1.2 TSI, tak berte až ty vyrobené ve druhém pololetí roku 2011, kdy motor dostal modifikovaný rozvodový řetěz. Bez výhrad pak doporučuji klasickou 1.9 TDI 77 kW, tyto motory ovšem často mívají už hodně za sebou. Špatná ovšem není ani modernější commonrailová 1.6 TDI, montovaná od roku 2010. Má několik výkonových variant, nejlepší je ta nejsilnější se 77 kW,“ informuje expert AAA AUTO.
Třetí generace: poprvé silný litr
Foto: Roman Heger; ŠKODA Auto
Třetí generace (2014-2021 hatchback, 2015-2022 kombi) byla ještě dostupnější než druhá, protože její základ, nepřeplňovaný tříválec 1.0 MPI 44 kW, stál 234 900 Kč – což je v přepočtu dnešních 348 tisíc korun.
V průběhu životního cyklu nastalo také několik výrazných technických změn – v roce 2017 byl oblíbený přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI vyměněn za oturbený tříválec 1.0 TSI. O rok později se definitivně poroučel diesel, do platformy auta už se totiž nevešel systém vstřikování močoviny, bez nějž nebylo možné splnit přísné emisní předpisy. „Z motorů doporučujeme právě čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 66 nebo 81 kW. Což je výborný motor, který se starší verzí s rizikovými řetězovými rozvody ve dvojkové fabii nemá nic společného. Špatné však nejsou ani novější tříválce 1.0 TSI se 70 nebo 81 kW. Jen mají málo odpadního tepla, takže hůře topí, motor je také velice lehký, takže třeba na sněhu mívají litrové fabie potíže s adhezí,“ doplňuje Vaněček. A radí u TSI zkrátit interval výměny oleje na 15 tisíc km, zvlášť pokud jezdíte převážně ve městě. Rozvody jsou zde řešeny řemenem, který má osmiletý interval výměny, což už se mnoha ojetých aut týká.
Čtvrtá generace: výhodněji v bazaru
Foto: Roman Heger; ŠKODA Auto
U současné čtvrté generace už jsou na výběr hlavně litrové tříválcové motory – buď bez přeplňování (MPI 59 kW), nebo s turbodmychadlem (TSI 70 a 81 kW). Špičkovou verzí je čtyřválcová 1.5 TSI (110 kW), vyhrazená nejvyšším výbavám. Žádného z agregátů není třeba se bát. Základní cena 400 tisíc korun se zdá na první pohled vysoká, ale v přepočtu vychází na necelých devět průměrných měsíčních platů. Bazarové nabídky jsou samozřejmě výrazně výhodnější. „Například dvouletou fabii 1.0 TSI 70 kW ve stavu nového auta – s najetými pouhými necelými pěti tisíci kilometry – nabízíme za 310 tisíc korun. A za tříletý kombík posledního roku výroby třetí generace – který už dnes nový nedostanete – s nájezdem pouhých 41 tisíc km dáte v AAA AUTO 280 tisíc korun,“ uzavírá Petr Vaněček.