Vozů s ukrajinskou registrační značkou jezdí v Česku čím dál tím více. Ty po dobu půl roku od opuštění Ukrajiny nemusí mít tzv. povinné ručení. Často ho ale nemají ani po uplynutí této lhůty. Pro poškozené české řidiče to může být problém.
Vozy s ukrajinskou registrační značkou nemusí mít v Česku zaplacené tzv. povinné ručení po dobu 6 měsíců od opuštění ukrajinského území. Po této lhůtě však může nastat problém. Především v případě, když ukrajinský řidič od nehody odjede. I v případě, že bude poškozený znát registrační značku viníka, může být velmi složité majitele vozu dohledat a uhradit škodu z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Bezplatné krytí škod pro ukrajinské řidiče totiž skončilo.
Ujetí od dopravní nehody
V podobné situaci se možná ocitne i řidička Peugeotu 3008, která zaparkovala svoje vozidlo hned v blízkosti toho našeho. Její auto totiž údajně poškodil řidič černého Volkswagenu Passat s ukrajinskou registrační značkou. Tvrdí to alespoň svědek, který údajně řidiče Passatu, jež chtěl od nehody odjet, přiměl k tomu, aby alespoň za stěračem na sebe nechal kontakt: „Tak mu alespoň napiš na papírek ´sorry ´, v**e, ne… A napiš na sebe telefon,“ řekl údajně svědek viníkovi a pokračuje: „Mluvil docela dobře česky, takže rozuměl, ale na ten papírek to napsal fakt doslova. To nevymyslíš.“
Povinné ručení pro ukrajinské vozy
Zatímco jsme si povídali s mužem, který nehodu viděl, přišla k vozu řidička Peugeotu a snažila se dovolat na číslo uvedené na papírku. Číslo ale bylo nedostupné. Mohla to být náhoda, ale také úmysl řidiče Passatu. Jeho registrační značku svědek sice řidičce předal, ale možná bude obtížné majitele vozu dohledat.
Škodu hradí ČKP
v případě škody způsobené ukrajinskými vozidly na území České republiky hradí škodní události Česká kancelář pojistitelů. Ovšem v případě, kdy není řidič znám, to může být obtížné a bude nutné uhradit škodu z vlastního havarijního pojištění, pochopitelně se spoluúčastí. Počet pojistných podvodů v pojištění vozidel v Česku navíc roste.
Na Peugeotu byla na první pohled malá škoda, „pouze“ poškrábaný roh nárazníku. Ovšem v dnešní době může nalakování celého dílu přijít i na několik tisíc korun. Při spoluúčasti například deset tisíc korun, by tak poškozený hradil v podstatě vše ze svého.
Co dělat při dopravní nehodě
Co tedy dělat v případě, že auto poškodí neznámý pachatel, nebo pachatel, kterého není možné dohledat? Rozhodně je potřeba zavolat policii a pokusit se zajistit případné svědky nehody. Pro viníka nehody potom platí to, že i když nechá za stěračem poškozeného vozidla na sebe kontakt, dopustí se přestupku, jestliže od nehody odejede bez toho, že by zavolal policii.
Řešili jste někdy nehodu, kdy viníkem bylo vozidlo se zahraniční registrační značkou? Jak jste situaci řešili? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.