Nová Škoda Octavia RS přichází s řadou novinek. Závodník Oliver Solberg vyzkoušel její silnější motor a upravený podvozek. Jaké byly jeho dojmy z řízení oblíbeného modelu s přídomkem RS?
Octavia RS udělala za své čtyři generace obrovský pokrok. Nejnovější verze má pod kapotou přeplňovaný dvoulitr TSI s výkonem 265 koní, což je o 20 víc než předchůdce. „Okamžitě dostupný výkon je skvělý. Nemusíte přemýšlet nad zařazenou rychlostí, ale stačí se v zásadě v jakýchkoli otáčkách dotknout plynu a Octavia vystřelí vpřed. Líbí se mi také zvuk nového výfuku, který zvláště v režimu Sport zní báječně. Je to správný sportovní zvuk, který nepotřebuje ani reproduktory uvnitř. Režim Sport nabízí také ostřejší reakce motoru, což ještě zrychluje reakce na plyn,“ popisuje rallyový jezdec a dodává, že obdobný základ pohonného ústrojí má i jeho soutěžní Fabia RS Rally2.
Přesný a citlivý podvozek
Na klikatých silnicích vynikne ještě jedna novinka a tou je o 15 milimetrů nižší podvozek. „Nižší těžiště má stejně jako u závodního auta velký vliv na jízdní dynamiku. Octavia RS je v rychlých zatáčkách krásně agilní a brzdy snesou hodně,“ říká Oliver Solberg. Octavia RS navíc zachovala komfort posádky na dlouhých cestách. Auto je pevné a přesné, ale nastavení tlumičů není příliš tvrdé. „Kombinaci rychlosti a pohodlí ocení řidiči hlavně na běžných silnicích. Je to díky podvozku, který je citlivý a přesný, ale stále není příliš tuhý,“ vysvětluje Oliver.
Klíč k zábavnému řízení
„Líbí se mi také vyvážení. Octavia má díky velkému zavazadelníku poměrně masivní převis za zadní nápravou. Proti hatchbacku máte vyšší hmotnost vzadu, a to je vždy klíčem k zábavnému řízení. Je to znát hlavně v nájezdu do zatáček, kdy se Octavia do oblouku pěkně stočí celá a dokáže být velmi neutrální. Se stabilizačním systémem v režimu ESC Sport může být auto i lehce přetáčivé, a to se mi líbí,“ dodává Oliver s tím, že samozřejmě mluví o ostré jízdě na okruhu.
Sporťák i na delší cesty
Octavia RS má ostřeji řezanou příď se sportovnějším výrazem a novou grafikou světel, jejichž linka je nyní více protažena dolů. LED Matrix světlomety jsou u ní standardem. Přední hrana kapoty se více svažuje k masce chladiče a celý předek tak působí nižším a dynamičtějším dojmem. Uvnitř najdete osvědčená sportovní sedadla se skvělým bočním vedením těla a integrovanými hlavovými opěrkami, příjemný dekor v kombinaci černé s červenými prvky a tak, jak je již tradicí u modelů RS, i bohatou výbavu. „To vše oceníte hlavně na delších cestách,“ dodává Oliver Solberg.