Zkusili jste někdy přečíst za jízdy dodatkovou tabulku pod dopravní značkou? Určitě ano. Není to nic těžkého. Ale co když má taková tabulka sedm řádků? Číst podobnou tabulku už může být i poměrně nebezpečné.
Dodatkové tabulky pod dopravními značkami nejsou pro řidiče jistě nic neobvyklého. Upravují, resp. upřesňují, za jakých okolností, případně pro koho, taková dopravní značka platí. Řidiči takovou dodatkovou tabulku přečtou zpravidla bez problémů. Jenže když se příslušné orgány rozhodnou, že na dodatkovou tabulku napíší malý román, může být skoro nemožné tabulku přečíst. Třeba tabulku na titulní fotografii. Ta má dokonce sedm řádků, jejichž přečtení je však za jízdy i podle odborníků skoro nemožné.
Námi oslovený odborník, pan Martin Slaný, odborný garant Fokus Optik, nám totiž k dodatkové tabulce na úvodní fotografii sdělil následující: „Písmeno o velikosti 4x4 cm by mělo být viditelné pro oko bez korekce ze vzdálenosti přibližně 40 metrů. Číslice však mají horší čitelnost, což tuto vzdálenost snižuje“. K reálné možnosti přečíst při jízdě v autě uvedenou dodatkovou tabulku potom pan Slaný uvádí: „Jestliže vezmeme do úvahy faktor přibližování se k textu, měla by se čitelnost zvyšovat. K tomu je však potřeba vynaložit určité soustředění, což může být při řízení vozidla nebezpečné“.
Jestliže použijeme trochu matematiky, dostaneme se k poměrně zajímavému zjištění: „Jestliže se vozidlo pohybuje rychlostí 40 km/h, zůstává řidiči z uvedené vzdálenosti 40 metrů na přečtení textu přibližně 5 sekund“, říká Martin Slaný, který ale zároveň upozorňuje na to, že v reálné situaci to je v podstatě nemožné: „Průměrná rychlost přečtení textu na uvedené značce je 5 sekund, ale to pouze v tom případě, že by řidič mohl text číst kontinuálně. To však při řízení vozidla není možné. Řidič se přeci nemůže pět sekund dívat jinam, než před sebe na silnici“.
Podle Slaného se při přerušovaném čtení snižuje čas, během kterého lze značku přečíst a do hry navíc vstupuje ještě další faktor: „Je náročné po změně polohy najít na značce místo, kde jsme přestali číst a ve čtení pokračovat“. Během pěti sekund je tak v podstatě nemožné dodatkovou tabulku přečíst.
Zdá se, že místo toho, aby značka jasně a bezpečně informovala řidiče o tom, kdy a za jakých okolností platí, nutí ho dlouhé sekundy soustředit se na čtení, což k bezpečnosti silničního provozu rozhodně nepřispívá.
Jaký názor máte na podobné dodatkové tabulky? Zkusili jste někdy takovou tabulku při rychlosti 40km/h přečíst? Napište nám do diskuze.