Toyota v roce 2023 prodala více aut než kdykoli předtím, ale elektromobily měly na tento růst minimální vliv. Z 11 233 039 vozů dodaných japonským konglomerátem bylo pouze 104 018 elektromobilů.
To znamená, že pouhých 0,926 % vozů prodaných v loňském roce společnostmi Toyota, Lexus a dalšími dceřinými společnostmi tvořily bateriové elektromobily. S ohledem na tento výsledek společnost počítá s tím, že spalovací motory jsou stále aktuální.
Během projevu, který se konal před 200 firemními manažery a vedoucími pracovníky, předseda představenstva Akio Toyoda potvrdil plány na projekt vývoje motorů. Jeho prohlášení je v souladu s prohlášením učiněným na tokijském autosalonu v roce 2024, kde využil příležitosti, aby všem řekl, že „Toyota bude i nadále dělat motory".
Během otázek a odpovědí vyjádřil Toyoda přesvědčení, že podíl bateriových elektromobilů na trhu nikdy nepřekročí 30 %, a to bez ohledu na technologický pokrok. Zbývajících 70 procent tak budou představovat benzinové automobily, hybridy a plug-in hybridy. Předseda firmy také zmínil, že řešení by potenciálně mohly nabídnout motory na vodík. O dieselu se však nezmínil.
Spalovací motor je překvapení
V roce 2024 se automobilky převážně soustředí na odhalení plánů na nové elektromobily. Někteří jdou dokonce tak daleko, že tvrdí, že v příštích letech ukončí výrobu automobilů s vnitřním spalovacím motorem. Dokonce i značka Lexus společnosti Toyota se zavázala, že do roku 2035 zastaví prodej vozů se spalovacími motory.
Po roce 2030 jenom elektromobily
Společnost Stellantis slibuje, že v Evropě bude do konce desetiletí prodávat pouze elektromobily. Také Mercedes hodlá do roku 2030 přejít na plně elektrický pohon, ale pouze tam, kde to podmínky na trhu dovolí. Konkurenční Audi přestane vyrábět vozy se spalovacími motory v roce 2032. BMW zatím datum ukončení výroby nestanovilo. Volkswagen hodlá od roku 2033 vyrábět v Evropě pouze elektromobily.
Toyota to vidí jinak
Toyota se domnívá, že bateriové elektromobily nemohou být jediným řešením pro dosažení uhlíkové neutrality. Akio Toyoda zmínil, že nabíjecí infrastruktura ještě zdaleka není připravena, a poukázal na to, že "miliarda lidí na celém světě žije bez přístupu k elektřině". Vzhledem k tomu, že Toyota v těchto regionech prodává automobily, nemělo by smysl se plně věnovat elektromobilům.