Ačkoliv to je na českých dálnicích poměrně běžná dopravní značka, jakmile ji český řidič spatří, udělá většinou pokaždé tu stejnou chybu. U nás se to neřeší, ale v Rakousku je za takovou chybu pokuta až 200 euro.
Blíží se zimní sezóna, takže ti, kterým to finanční situace dovolí, možná vyrazí do rakouských hor na lyže. Kromě běžných přestupků, které v Rakousku čeští řidiči páchají, například překročení rychlosti, nebo špatné parkování, je však může překvapit i přestupek, který se u nás vlastně vůbec neřeší. Přitom může být velmi často příčinou několikakilometrových kolon na dálnicích.
Řidiči často stojí v kilometrových kolonách zbytečně. Jenom proto, že někteří z nich nechápou význam značek
Jan Pekař; Automobilový expert
Jde o správné řazení před zúžením na dálnici. Dopravní značky totiž s předstihem upozorňují, v jaké vzdálenosti je dálnice zúžena. Je-li na značce například uvedeno, že k zúžení dojde za 300 metrů, je to pro řidiče informace, jak dlouho ještě mohou jet v uvedeném pruhu, než by se měli začít řadit do druhého pruhu metodou „ZIP“. Jenže to se v Česku velmi často neděje. Češi asi chápou uvedenou značku jinak. Jak?
„Mnoho řidičů se domnívá, že se mají řadit do průběžného pruhu hned za značkou. Takže se cpou do vedlejšího pruhu i za cenu toho, že zastaví dopravu ve svém pruhu a čekají na zařazení“, říká Jan Pekař, který se zabývá poradenstvím v oblasti dopravy. Podle něj tak často vznikají i kilometrové kolony. „Řidič před sebou nechá i půl kilometru dlouhý volný úsek a snaží se zařadit do vedlejšího pruhu. To je ale naprosto špatně a například v Rakousku za to může dostat pokutu až 200 euro“, říká Pekař.
A co tedy dělat, když na dálnici, nebo i jinde, uvidíte značku, která informuje, že se na silnici bude snižovat počet jízdních pruhů? „Rozhodně pokračovat až k místu zúžení“, doporučuje Pekař a pokračuje: „Nikdo totiž zatím ještě nevymyslel efektivnější průjezd zúženým místem, než je tzv. pravidlo „ZIP“, vysvětluje Pekař. I když je i taková jízda pomalá, je pořád plynulejší, než když někdo zablokuje volný pruh a čeká 300 metrů před zúžením na zařazení. „ZIP ale předpokládá, že jej budou dodržovat všichni řidiči. Nejen ti v připojovacím pruhu, ale i ti v tom průběžném. A v tom mají Češi, podle mě, ještě pořád co dohánět“, uzavírá Pekař.
Řadíte se v zúžení hned u značky, nebo až těsně před místem zúžení? Napište nám do diskuze.