Společnost iSeeCars analyzovala více než 1,1 milionu vozidel prodaných od listopadu 2022 do října 2023, aby zjistila, jak jsou na tom jednotlivé značky a modely se ztrátou hodnoty. Zajímavostí je, že značka Škoda není ani v jednom seznamu.
Všechny automobily si v roce 2023 drží svou hodnotu lépe než v roce 2019 v důsledku snížené výroby nových vozů během pandemie a omezené nabídky ojetých vozů v současnosti. Před pandemií by průměrný automobil ztratil během pěti let přibližně 50 % své hodnoty. Dnes činí průměrná pětiletá amortizace 38,8 procenta, přičemž nejhorší skupinou jsou elektromobily, které ztrácejí přibližně polovinu své hodnoty.
Hodnotu si drží sportovní vozy
Elektromobily jsou nejhorším segmentem, pokud jde o udržení jejich hodnoty, za pět let ztratily 49,1 %. Nejvíce si hodnotu udržují nákladní automobily a hybridy, které ztrácejí pouze 35, resp. 37 procent hodnoty. Velmi dobře si drží hodnotu také několik sportovních vozů, malých SUV a ekonomických vozů, přičemž mezi nejlepší modely patří Porsche 911, Jeep Wrangler a Honda Civic. Luxusní SUV a sedany, včetně Maserati Quattroporte, BMW řady 7 a Maserati Ghibli, patří k vozům, které si svou hodnotu drží nejhůře.
Vozidla, která se během pěti let nejméně znehodnotila
Těchto 25 automobilů si drží svou hodnotu mnohem lépe, než je průměr. Nejlépe hodnocené kupé Porsche 911 ztratilo po pěti letech pouze 9,3 % své hodnoty, což svědčí o neuvěřitelně silné poptávce po tomto sportovním voze na trhu ojetin. Další tři vozy Porsche, spolu se šesti Toyotami, čtyřmi Subaru a třemi Chevrolety, odrážejí pokračující poptávku zákazníků po sportovních vozech, malých SUV a úsporných vozech. Růst cen ojetých vozů v posledních několika letech totiž přilákal mnoho kupujících k těmto menším a levnějším modelům.
25 vozidel s nejnižší pětiletou amortizací |
||
Pořadí |
Model |
Průměrná ztráta hodnoty po pěti letech |
1 |
Porsche 911 (coupe) |
9.3% |
2 |
Porsche 718 Cayman |
17.6% |
3 |
Toyota Tacoma |
20.4% |
4 |
Jeep Wrangler/Wrangler Unlimited |
20.8% |
5 |
Honda Civic (sedan/hatchback) |
21.5% |
6 |
Subaru BRZ |
23.4% |
7 |
Chevrolet Camaro |
24.2% |
8 |
Toyota C-HR |
24.4% |
9 |
Subaru Crosstrek |
24.5% |
10 |
Toyota Corolla |
24.5% |
11 |
Ford Mustang |
24.5% |
12 |
Porsche 718 Boxster |
25.1% |
13 |
Toyota Tundra |
25.3% |
14 |
Kia Rio 5-Door |
25.8% |
15 |
Porsche 911 (convertible) |
26.0% |
16 |
Honda HR-V |
26.2% |
17 |
Subaru Impreza (wagon) |
26.2% |
18 |
Kia Rio |
26.3% |
19 |
Chevrolet Spark |
26.6% |
20 |
Toyota RAV4 |
27.2% |
21 |
Hyundai Accent |
27.4% |
22 |
Toyota 4Runner |
27.4% |
23 |
Chevrolet Corvette |
27.5% |
24 |
Nissan Kicks |
27.5% |
25 |
Subaru Impreza (sedan) |
27.8% |
Vážený průměr |
38.8% |
Vozidla, která se během pěti let nejvíce znehodnotila
Luxusní vozy se vždy znehodnocují rychleji než běžné modely, přičemž nejnovější údaje potvrzují, že luxusní vozy ztrácejí po pěti letech v průměru 48,1 % hodnoty. V porovnání s průměrem, který činí 38,8 procenta, a 36,8 procenta u neluxusních vozů. Nejhůře jsou na tom luxusní sedany a luxusní SUV.
25 vozidel s nejvyšší pětiletou amortizací
Pořadí |
Model |
Průměrná ztráta hodnoty po pěti letech |
1 |
Maserati Quattroporte |
64.5% |
2 |
BMW 7 Series |
61.8% |
3 |
Maserati Ghibli |
61.3% |
4 |
BMW 5 Series (hybrid) |
58.8% |
5 |
Cadillac Escalade ESV |
58.5% |
6 |
BMW X5 |
58.2% |
7 |
INFINITI QX80 |
58.1% |
8 |
Maserati Levante |
57.8% |
9 |
Jaguar XF |
57.6% |
10 |
Audi A7 |
57.2% |
11 |
Audi Q7 |
56.8% |
12 |
Cadillac Escalade |
56.5% |
13 |
Audi A6 |
56.3% |
14 |
Volvo S90 |
55.8% |
15 |
Nissan Armada |
55.7% |
16 |
Mercedes-Benz S-Class |
55.7% |
17 |
Lincoln Navigator L |
55.5% |
18 |
Mercedes-Benz GLS |
55.5% |
19 |
Tesla Model S |
55.5% |
20 |
BMW 5 Series |
55.3% |
21 |
BMW X5 |
54.7% |
22 |
Lincoln Navigator |
54.7% |
23 |
BMW X5 M |
54.0% |
24 |
Land Rover Range Rover |
53.9% |
25 |
Cadillac XT5 |
53.9% |
Vážený průměr |
38.8% |