Koupit si ojeté auto v Česku nemusí být z pohledu jeho ceny vždy ten nejlepší nápad. Pochopitelně záleží na mnoha faktorech, nicméně z analýzy společnosti Carvago vyplývá, že nejvýhodnější ojetiny jsou ve Švédsku, Rumunsku a na Slovensku.
Podle nejnovějších dat je Švédsko zemí s nejatraktivnější nabídkou - vozy s největšími rozdíly v ceně oproti tuzemskému trhu. Německo, dlouhodobě oblíbená destinace pro nákup ojetých vozů, se vyznačuje atraktivními cenami prémiových značek, ale v šířce nabídky levnějších vozů za Švédskem či Rumunskem zaostává. Zajímavé příležitosti nabízí také francouzský, slovenský nebo polský trh.
Levnější jsou i prémiové značky
Analýza průměrných cen prodaných vozů ukazuje, že určité značky a modely jsou v zahraničí cenově výhodnější než na domácím trhu. Týká se to vozů všech segmentů, včetně luxusních vozů značek jako BMW nebo Audi, stejně jako populárních modelů často prodávaných v Česku. Tento fenomén je důsledkem rozmanitých faktorů, jako jsou rozdíly v daňovém zatížení, registračních poplatcích nebo specifických preferencích jednotlivých trhů.
Škoda Kodiaq ze Švédska levnější až o 185 tisíc
Například naftová Škoda Kodiaq 147 kW z roku 2021 se dá ve Švédsku koupit za 768.000,- Kč, zatímco na českém sekundárním trhu přijde na 953.000,- Kč. Podobné to je například i s dieselovou Škodou Octavia 85 kW z roku 2022. Ta se dá v Maďarsku koupit za 501.000,- Kč, zatímco na české trhu s ojetými vozy se za ní platí v průměru 630.000,- Kč. Podobně je na tom i oblíben Hyundai Tucson Diesel 136 kW z roku 2019. Ten na Slovensku pořídíte za 517.000,- Kč, zatímco u nás vás přijde na 600 tisíc. Pochopitelně, že je potřeba počítat s tím, že cena auta například ve Švédsku není cena konečná. Něco stojí doprava, přihlášení, předprodejní kontrola, atd… Nicméně cenové rozdíly jsou v některých případech tak vysoké, že to minimálně za úvahu rozhodně stojí.
Vyšší daně pro diesely
Výrazné cenové rozdíly mezi stejnými modely v různých zemích jsou ovlivněny různými faktory. Například v rámci snahy o snížení emisí zavedly některé evropské státy daňové povinnosti pro vozidla s vyššími emisemi. To je patrné zejména ve Švédsku, kde vozidla s větším objemem motoru, zejména dieselové, čelí vyšším silničním daním. Jiné důvody pro cenové rozdíly zahrnují nerovnováhu mezi poptávkou a nabídkou, různorodé ekonomické situace v rámci EU a kurzové fluktuace. Jakub Šulta, zakladatel společnosti Carvago, která denně monitoruje téměř 7 milionů evropských inzerátů, uvádí: „Cenové rozdíly v Evropě se zvětšují a naši zákazníci toho aktivně využívají. Zvláště populární jsou rodinné dieselové vozy ze Švédska, která bývají lépe vybavená a jsou cenově dostupnější díky vysokému daňovému zatížení pro tuto motorizaci na lokálním trhu.“
O analýze
Analýza zahrnuje 1000 nejprodávanějších modelů v Česku v roce 2023*, které jsou zároveň levnější na ostatních evropských trzích než na tuzemském trhu. Carvago analyzovalo data na základě značky, modelu, roku výroby, výkonu a paliva. Vyhodnocená data byla škálována dle váženého průměru cen, za která se vozidla v letošním roce prodala.
*Období od 1.1. 2023 do 15.11. 2023