I pro Brity se ojeté auto stává pomalu luxusem. Vyšší nárůst cen zaznamenaly podle britských analytiků totiž pouze náklady na vzdělání a na vlastnictví nemovitosti. Ani alkohol v Británii tolik nezdražil
Jak se prohlubuje krize spojená se životními náklady v Británii, ukazuje průzkum předního makléře na leasing vozidel, společnosti Vanarama. Ten totiž ukazuje, že cena ojetého vozu v Británii vzrostla za posledních pět let strměji než u alkoholu, tabáku, paliva a energií pro domácnost.
Analytici z Úřadu pro národní statistiku a Autotrader zjistili, že téměř čtvrtinové zvýšení ceny průměrného ojetého vozu bylo od roku 2017 překonáno pouze náklady na vzdělání, vlastnictví domu a audiovizuální produkty. Průměrná cena ojetého vozu tak nyní představuje 47,2 % průměrné roční mzdy ve Spojeném království, ve srovnání s pouhými 41,5 % v roce 2017.
Prudce rostoucí náklady na pořízení ojetého vozu byly, stejně jako v České republice a dalších zemích, způsobeny řadou faktorů, zejména pak tzv. lockdownem, tedy uzamčením ekonomiky, souvisejícím s Covidem. To způsobilo, že mnoho vozů najelo méně kilometrů, než se očekávalo, a jejich cena tak neklesala, v některých případech dokonce vzrostla. Dalším důvodem zdražování pak byl dopad globálního nedostatku mikročipů na výrobu nových vozů.
Andy Alderson, generální ředitel a zakladatel společnosti Vanarama, uznal aktuální potíže s nákupem ojetého vozu, ale zároveň věří, že stále existují skvělé nabídky, jak ojeté auto výhodně koupit. Zájemcům o ojeté auto proto radí nakupovat především s chladnou hlavou, s rozmyslem a hlavně s dobrou znalostí situace na trhu: „Zvažte své finanční možnosti. Přemýšlejte, zda koupit nové, ojeté nebo třeba využít různé formy leasingu. S rostoucími cenami ojetin se totiž může snadno stát, že na nové skladové auto dostanete lepší nebo srovnatelnou nabídku jako na zánovní.“
Alderson zároveň radí: „Nespokojte se pouze s první nabídkou, kterou uvidíte, protože jinde můžete najít třeba ještě lepší nabídku. Někteří prodejci mohou například do ceny zahrnout pojištění na rok zdarma, sadu pneumatik nebo třeba nádrž benzínu."
Zdá se, že bláznivá doba okolo ojetých aut se netýká pouze českého trhu, ale že auto se pomalu stane luxusem pro velkou část obyvatel celého evropského kontinentu.