Ceny ojetin v loňském roce meziročně vzrostly přibližně o 16 procent. Kdo tedy dobře koupil například čtyřletou Octavii, může ji letos prodat s vyšším ziskem, než kdyby stejnou sumu investoval do bitcoinu
Od roku 2015 stoupala každoročně průměrná cena ojetin maximálně o 11 tisíc korun, tedy o nějakých 7 procent. Vzhledem ke krizi způsobené pandemií však průměrné ceny ojetých automobilů v České republice vzrostly v loňském roce meziročně o 23 tisíc korun, tedy přibližně o 16 procent. Průměrná cena ojetého vozu tak činila 168 tisíc korun.
Cenový nárůst o 16 procent však vyhnal ceny žádaných ojetin do astronomických výšin. Kdo například v lednu 2021 koupil tříletou Škodu Octavia 2,0 TDI s nájezdem do 75 tisíc kilometrů, mohl za ní v karosářské verzi kombi a výbavě Style utratit přibližně 450 tisíc korun. Jenže v těchto dnech se stejná Octavia prodává i za cenu atakující částku 550 tisíc korun. Nejčastější cenové rozpětí je potom mezi 480 – 530 tisíci korun.
Investice 450 tisíc korun tak mohla v krajním případě vydělat majiteli zmíněné "oktávky" až 100 tisíc korun. Je to samozřejmě hypotetický příklad, nicméně pohled na dnešní ceny ojetin ukazuje, že zase tak nereálné to není. Investice do běžné ojetiny tak mohla v tomto konkrétním období vydělat více než stejná investice do kryptoměn.
V lednu 2021 stál totiž například bitcoin 39.220 dolarů, zatímco v únoru letošního roku klesla cena této nejznámější kryptoměny pod 38 tisíc dolarů. Investice do bitcoinu tak byla v tomto období ztrátovější, než do relativně běžného modelu kombíku střední třídy.
Sekundární trh s automobily nabídl během roku 2021 zákazníkům celkem 766 238 ojetých automobilů. Především kvůli nedostatku čipů a dalších materiálů to je nejméně od roku 2016, kdy bylo nabízeno 865 230 vozů. Aktuální průměrný počet najetých kilometrů v nabídce ojetých vozů v České republice činí 146 187 km. Tato hodnota je jednoznačně nejnižší v rámci celé V4. U našich východních sousedů je tato cifra o 8 tisíc vyšší (164 000 km), v Maďarsku se jedná o 169 000 km a v Polsku dokonce o 182 800 km. Aktuálně se v České republice pohybuje nejčastější stáří vozů v inzertních nabídkách okolo 9,6 roku. To je sice nárůst o 0,6 ve srovnání s rokem 2016, zároveň se ale jedná o postupný pokles oproti roku 2017, kdy byla průměrná hodnota stáří 10,1 roku.