Ceny paliv u čerpacích stanic úplně změnily přemýšlení lidí o tom, jaký motor mají pod kapotou. Především u ojetých vozů je nyní spotřeba jedním z nejzásadnějších parametrů.
Byly doby, kdy velká část řidičů tvrdila, že „nafta patří do kamen“. Pak se to otočilo a diesely začaly vládnout prodejům nových i ojetých vozidel. Důvodem byla nejen nižší spotřeba, ale také o poznání nižší cena nafty u čerpacích stanic. Ekonomika provozu dieselového auta tak dávala jasný smysl. Jenže situace se opět otáčí. Nafta je u některých čerpacích stanic dražší oproti benzínu až o pět korun a tak majitelé dieselů nezažívají zrovna nejlepší období.
Tříválcové motory nevyžadují žádnou nadstandardní servisní péči a jejich spotřeba se dá bez problémů udržet pod šesti litry
Robert Imling; Ředitel Louda Auto+
Ceny pohonných hmot se projevují i ve změně preferencí zájemců o ojeté auto. Diesely ustupují do pozadí více, než kdykoliv dříve a do hry se dostávají čím dál tím více benzínové motory. A to dokonce i takové, kterým se ještě před časem část motoristické veřejnosti vysmívala. Typicky jde o benzínové tříválcové motory s malým objemem. „Tříválec patří do sekačky na trávu“, mohli jsme ještě nedávno slýchat z úst zarytých vyznavačů benzínových motorů s minimálně čtyřmi válci a objemem alespoň dva litry.
Jenže právě tříválcové motory ve škodovkách, peugeotech nebo třeba hyundaích začínají být mezi ojetinami velice žádané. „Důvod je jasný. Při rozumné jízdě mají tyhle motory spotřebu srovnatelnou s moderními diesely, ale benzín je teď zkrátka výrazně levnější“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel.
Zvýšený zájem o tříválcové motorizace potvrzují i obchodníci s ojetými vozy. „Například motor 1,0 TSI je u zánovních modelů Fabia nebo Kamiq velmi žádaný“, říká Robert Imling ze společnosti Louda Auto+ a vysvětluje důvody: „Síla motoru je na tyto vozy naprosto dostačující, motory nevyžadují žádnou nadstandardní servisní péči a jejich spotřeba se dá bez problémů udržet pod šesti litry“.
My jsme například před časem testovali model Škoda Karoq, právě s tříválcovým motorem 1,0 TSI, který byl překvapivě tichý, od nějakých 1.700 otáček se hezky vytáčel a šel tzv. „za plynem“. Samozřejmě, je to benzín, takže je potřeba motor trochu více vytáčet. Kdo je zvyklý nechat povalovat dieselový motor pod dvěma tisíci otáček, ten si příliš dynamiky s tímhle Karoqem neužije. Výkonová špička je sice kolem pěti tisíc otáček, ale v běžném provozu není potřeba motor takto vysoko vytáčet. Při svižné, ale klidné jízdě, se budou otáčky motoru pohybovat kolem hodnoty 3500 otáček za minutu a se spotřebou se řidič pohodlně vejde do 6,0l/100km. Ano, dá se jezdit i za méně, ale chce to jistou míru sebeovládání. Při skutečně defenzivní jízdě v klidném mimoměstském provozu jsme jezdili za 5,4l/100km.
Při výběru ojetého vozu je ale velice důležité, kde takové auto kupujete. Ideální je prověřený prodejce, který nabídne nejen prověření vozu, ale také všechny záruky a grance. Pak bude i ojetina vypadat jako auto z první ruky.
Máte nějakou vlastní zkušenost s maloobjemovými motory? Napište nám do diskuze.