Digitalizace obchodu zasáhla i segment ojetých vozů. Ten má ale svoje specifika, která zatím pravděpodobně neumožní naplno rozvinout online formu obchodování. Náročná logistika, nutnost ověřených podpisů a specifické požadavky klientů tak zatím povedou spíše k jakési hybridní variantě online obchodu.
Vyplývá to z analýzy společnosti MAMA CAR, která se na českém trhu orientuje především na vozy s českým původem a jasnou servisní historií.
„Oslovili jsme část našich klientů, abychom zjistili jejich potřeby a ochotu koupit nebo prodat ojetý vůz online,“ říká Benjamin Nicolas Brunner, manažer pro rozvoj společnosti MAMA CAR. Podle něj je výrazný rozdíl mezi online prodejem a online výkupem vozů. Zatímco s online výkupem vozů by podle interního průzkumu souhlasilo téměř 90 procent zákazníků, online nákup vozu zvažuje pouze necelá třetina z nich. U online výkupu vozu totiž zákazník využívá možnosti domluvit si vše prostřednictvím online komunikačních platforem bez nutnosti někam s vozem jezdit. Nemusí tak řešit přistavení vozu k jeho fyzické prohlídce, nebo třeba elektronický podpis. Pracovník společnosti přijede na adresu zákazníka, vůz prohlídne, vyřeší s klientem veškerou administrativu, vyplatí dohodnutou částku a vůz si odveze.
Nákup auta není to samé jako nákup televize nebo ledničky, auto si prostě musíte osahat
Benjamin Nicolas Brunner, MAMA CAR
U samotného prodeje to ale takto nefunguje. „Jsou to dva rozdílné modely,“ vysvětluje Brunner a pokračuje: „Klient, který kupuje auto, si ho chce fyzicky prohlédnout, svézt se v něm a porovnat ho třeba s konkurenčním modelem, a to v v praxi lze jen velmi těžko uskutečnit.“ Podle Brunnera se totiž velmi často stává, že původně vyhlédnutý vůz zákazník nakonec nekoupí, protože na místě se mu zalíbí jiný. Třeba stejný model, ale v jiné barvě, výbavě, nebo třeba s odlišným potahem sedadel. „Nákup auta není to samé jako nákup televize nebo ledničky, auto si prostě musíte osahat, vyzkoušet a porovnat s ostatními vozy, nejlépe najednou. Jen tak totiž dokážete vybrat opravdu to nejlepší pro vás,“ uzavírá Brunner. Podle něj se proto bude v příštím roce hodně rozvíjet tzv. hybridní online prodej ojetých vozů. Ten se bude hodně orientovat na co nejkvalitnější online prezentaci vozů, včetně například 360stupňových fotografií, videoprezentací nebo například využívání porovnávačů a recenzí. Očekává se také nárůst možností přípravy předsmluvní dokumentace k financování a pojištění vozu. „Podle našeho průzkumu si zákazník takto nejčastěji vybere dva až tři vozy, které si následně v předem dohodnutém čase fyzicky prohlédne a vyzkouší přímo u prodejce a vybere si pro něj ten nejlepší,“ uzavírá Brunner.