Vývoj kurzu české koruny může ovlivnit nepříznivý trend na trhu ojetin a zánovní Kodiaq lze nyní koupit v průměru až o 20 až 40 tisíc korun levnější než začátkem prosince
Posilování české koruny vůči euru může být dobrou zprávou pro motoristy, kteří zvažují nákup automobilu ze zahraničí. Jedná se však o přechodný jev. Faktory, které po celý rok 2021 tlačily ceny ojetin vzhůru, nikam nezmizely a vozy začnou po skokovém zlevnění opět zdražovat. Podle Karolíny Topolové z AAA Auto mohou ceny ojetin po odeznění covidu vzrůst dokonce až o jednu třetinu. V zahraničí lze však aktuálně koupit ojeté vozy, díky příznivému kurzu české koruny, koupit výhodněji než v loňském roce
Za poklesem cen dovážených vozů stojí politika České národní banky, která v reakci na rostoucí inflaci naposledy v prosinci loňského roku zvedla úrokovou sazbu na 3,75 procenta. Základní úroková sazba je tak nejvyšší od roku 2008. Porovnání kurzu uváděného na stránkách ČNB z 10. prosince 2021 s kurzem z 10. ledna letošního roku hovoří jasně. Zatímco v prosinci se euro obchodovalo za 25,365 Kč, v lednu již oslabilo na 24,360 Kč. Když porovnáme listopadovou prognózu ČNB s reálným vývojem kurzu, vidíme, že se kurz již v polovině ledna výrazně přiblížil hodnotám predikovaným na první kvartál roku 2022.
Vývoj kurzu je dobrou zprávou pro všechny, kteří se právě nyní chystají k pořízení automobilu ze zahraničí
Jakub Šulta, Carvago
Podle společnosti Carvago se například model Škoda Kodiaq s první registrací v roce 2018, pohonem 4x4, motorem 2.0 TDI 140 kW s automatickou převodovkou a nájezdem kolem 75 000 km, prodával na německém trhu v prosinci loňského roku v průměru za 842 tisíc korun. Tu samou škodovku nyní zákazník koupí o téměř 34 tisíc levněji jen díky sílící koruně. U dražších vozů se úspora logicky pohybuje ve vysokých desítkách tisíc.
Odborníci na prodej ojetých vozů proto nyní doporučují pořízení automobilu příliš neodkládat. Situaci podle nich nyní nahrává i to, že mnozí prodejci nasadili po Novém roce slevy na vozy, které se jim nepodařilo prodat loni. Z trhu rychle mizí zejména kvalitní ojetiny. Situace není taková, že by na trhu nebyla ojetá auta, na první pohled to pro laika zřejmé není. Ve chvíli samotného nákupu ale spotřebitel velice rychle zjistí, že pokud hledá ojetinu v bezvadném stavu, výběr je zásadně užší