Mezi prodanými vozy na sekundárním trhu stále vedou naftové motorizace s 54,7 procenty, benziny mají 40,5 procenta. Roste i podíl elektromobilů, v lednu se jich prodalo 932 (1,4 %), což je téměř stejně jako počet prodaných BEV mezi novými auty
Analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele největší středoevropské prodejní sítě ojetých a zánovních vozů AAA AUTO a Mototechna, přicházejí s novými údaji, mapujícími situaci na celém českém sekundárním trhu. AURES Holdings tak exkluzivně začíná zveřejňovat statistiky skutečných prodejů, které se v kalendářním měsíci uskutečnily, nikoli pouze počty vozů nabízených v inzerci. Zájemci tedy dostávají k dispozici jedinečné údaje, které dosud nebyly k dispozici. V prvním měsíci letošního roku se podle nové analýzy na českém trhu ojetin prodalo 68 516 aut s průměrnou cenou 305 322 korun. „Údaje z české inzerce detailně analyzujeme a díky našim pokročilým nástrojům dokážeme eliminovat expirované inzeráty. Pokud auto z nabídky zmizí, hlídáme, jestli se během následujících osmi dnů znovu neobjeví – pokud ano, spárujeme jej s původním inzerátem. Jakmile zmizí nadobro, považujeme vůz za finálně prodaný. S analýzou nám pomáhají i nástroje umělé inteligence, takže výsledná data jsou velice přesná,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
Podle něj mělo v lednu průměrné prodané auto na tachometru necelých 150 tisíc kilometrů, stáří 12 let (tedy rok výroby 2013) a na svého kupce čekalo v průměru 61 dní. Celkový počet prodaných ojetých vozů – tedy 68 516 – je třiapůlkrát vyšší než u nově registrovaných aut (19 347 kusů podle údajů Svazu dovozců automobilů SDA). Mezi prodanými vozy stále vedou naftové motorizace s 54,7 procenty, benziny mají 40,5 procenta. Roste i podíl elektromobilů, v lednu se jich prodalo 932 (1,4 %) – což je téměř stejně jako počet prodaných BEV (bateriových elektrických vozů) mezi novými auty, tedy 981 kusů (podle SDA). U hybridů je poměr použitých a nových vozů téměř 2:1 (1049 vs 641 ks). „Je vidět, že sekundární trh se poměrně dobře adaptoval na moderní typy pohonů. Zvlášť u hybridů se podíl stále zvyšuje. Ale i devět set prodaných použitých elektromobilů je zajímavé číslo, ukazující rostoucí zájem o bateriová auta,“ říká Petr Vaněček.
Dominanci si na sekundárním trhu – stejně jako u nových vozů – v lednu udržela domácí značka Škoda, byť ne tak markantní. Zatímco na primárním trhu jí patří 36,5 procenta (7 053 ks), mezi ojetinami je to necelých 20 procent (13 400 kusů). Druhou příčku zaujímá značka Volkswagen (11,3 %), třetí Ford (5,2 %), čtvrtou BMW s pěti procenty a první pětici uzavírá Mercedes s podílem 4,2 %. „Nejprodávanějším modelem je stále Škoda Octavia – představuje téměř 40 procent všech prodaných škodovek z druhé ruky a přes sedm procent celého sekundárního trhu. Druhá je fabia s 22procentním podílem,“ říká Petr Vaněček.
Co se týče celkového objemu sekundárního trhu, který experti AURES Holdings sledují dlouhodobě, zaznamenal v lednu meziměsíční nárůst o 2,3 procenta na celkových 146 855 nabízených (tedy nikoli prodaných) vozů. V meziročním srovnání s loňským lednem pak byl nárůst ještě výraznější, o bezmála 10 procent. Mediánová (tedy střední) cena ojetin na trhu pak pokračovala v sestupné tendenci – oproti lednu 2024 poklesla o výrazných bezmála 19 procent na aktuálních 179 tisíc korun, ve srovnání s posledním měsícem loňského roku pak spadla o necelých šest procent. „Je vidět, že nabídkové ceny dlouhodobě klesají, což se pak odráží i v cenách prodaných vozů. Zvlášť patrné je to nyní s blížícím se koncem zimy před začátkem hlavní prodejní sezóny, kdy je ideální doba pro koupi vozu z druhé ruky. Prodejci totiž potřebují oživit trh, a tak zpravidla v tomto období nabízejí nejvýhodnější podmínky a slevy,“ doplňuje šéf největšího tuzemského obchodníka s ojetými a zánovními vozy Petr Vaněček.