Co bylo ještě před rokem v podstatě nepředstavitelné, se nyní stává realitou. Nedostatek nových automobilů totiž výrazně zvyšuje poptávku firem a podnikatelů po ojetých vozech.
Firemní a podnikatelská klientela, která tvoří pětinu zákazníků, si v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna pořizuje především zánovní vozy. Vyplývá to z analýzy prodejních dat, kterou provedla společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Jde o adekvátní alternativu, jak nahradit chybějící nové vozy na trhu a navíc výrazně ušetřit. Z 63 % kupují klienti zánovní automobily do pěti let stáří, často ještě se zárukou od výrobce a hlavně s cenou až o 40 % nižší oproti novým autům, která jsou nyní těžko dostupná,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka skupiny AURES Holdings. „Zvýšený zájem je i o střednědobý pronájem automobilů, který provozujeme pod značkou Mototechna Drive. Tato služba poskytuje komplexní servis, na kterém podnikatelé oceňují zejména jeho bezstarostnost,“ doplnila Topolová. Podnikatelé a firmy tvoří letos v České republice již 18,2 % zákazníků oproti 12,9 % v předcovidovém roce 2019.
Podnikatelé byli první skupinou zákazníků, u kterých se zvedly prodeje vozů SUV. V roce 2019 jich nakoupili 25,1 %, v době pandemie se poptávka zvýšila až na letošních 27,2 %. Druhým podnikateli nejčastěji kupovaným typem vozu je pak kombi se 24,9 %. Také ze 66 % preferují dieselové automobily. Zájem o alternativní paliva je minimální a z celkových prodejů této skupině zákazníků jde spíše o jednotlivé kusy.
Nejprodávanějším modelem u této skupiny zákazníků je Škoda Superb. Obecně se letos zvýšil zájem o luxusnější modely aut. Naopak u firemních zákazníků v době pandemie rostl zájem o nižší střední třídu. Nejprodávanějším modelem roku 2020 byla Škoda Fabia s 14,5 %, která například oproti roku 2016 (8,1 %) zaznamenala výrazný růst a aktuálně je v tomto segmentu nejpoptávanějším typem vozu. Druhým nejprodávanějším vozem je dlouhodobě Škoda Octavia, která však v době pandemie naopak zaznamenala v poptávce firem pokles. Největší změna v preferencích podnikatelů i firem nastala v posledních letech v případě volby převodovky. Zájem o automaty roste ve všech segmentech zákazníků, nejvíce u podnikatelů.