Ačkoliv nová vozidla neustále zdražují, ceny některých zánovních aut poprvé za dva roky poklesly. V některých případech až o 80 tisíc. Stojí za tím změna obchodního modelu některých prodejců.
Současný trh s ojetými vozy vykazuje několik anomálií. Tou první je nedostatek a neustálé zdražování kvalitních ojetin, které v některých případech stojí aktuálně více, než za kolik byly prodány před dvěma lety. Ta druhá anomálie spočívá ve faktu, že i přes vlnu zdražování se někteří prodejci ojetých vozidel rozhodli k opačnému kroku. Zlevní prodávané vozy a získají tak vyšší tržní podíl. To by mohlo vést i k vyšší ochotě majitelů starších vozidel nabízet svá auta k prodeji, případně protiúčtu, a opět rozpohybovat domácí trh s ojetými vozy, který je aktuálně výrazně ovlivněn dovozem nekvalitních a starých ojetin ze zahraničí.
Snížením prodejních cen chceme, mimo jiné, kompenzovat zvyšování úrokových sazeb na trhu finančních služeb
Robert Imling; Ředitel Louda Auto+
Podle Roberta Imlinga, ředitele společnosti Louda Auto+, se u zánovních modelů nejprodávanějších značek Škoda, Volkswagen a Hyundai sníží v následujících dnech ceny o 30 až 80 tisíc Kč. Na další snížení ceny, a to až o 50 tisíc korun, potom dosáhnou ti klienti, kteří si pro nákup vozidla zvolí některou z forem financování. Půjde především o tzv. „vozidla z první ruky“, nicméně dílčí úpravy cen se dotknou i starších vozidel napříč celým portfoliem. Sekundárním efektem zlevňování by potom měl být i pozitivní dopad na levnější vozy z tzv. protiúčtu.
Pandemie, čipová krize, růst cen energií a nakonec válka na Ukrajině, to vše vede k prodlužování dodacích lhůt na nové vozy a zvyšování jejich cen. Ceny zánovních ojetých aut se kvůli tomu přiblížily předkrizovým cenám nových vozů. „To je situace, ke které lze obchodně přistupovat několika různými způsoby,“ uvedl ředitel Imling a vysvětluje: "Rádi bychom nastalé situace využili k navýšení našeho tržního podílu a získali díky výhodné ceně příliv nových zákazníků pro naše autocentra. Není tajemstvím, že prodejem automobilů získáváme také klientelu pro následný servis, opravy a další doplňkové služby“, vysvětluje zajímavou obchodní strategii Imling.
Jestli zlevňování zánovních ojetin povede k celkovému cenovému ochladnutí sekundárního trhu s ojetými vozy, ukáže několik následujících měsíců. Faktem ale zůstává, že takto výrazné zlevnění může skutečně zájem o ojeté vozy vrátit do „normálu“.