Na fotbal se jít může, do autobazaru pod širým nebem však nikoliv. Prodejci ojetin tak každý den přicházejí až o 20 procent prodejů. Předseda Asociace autobazarů APPAA je přístupem vlády zklamán.
Předseda Asociace APPAA Petr Přikryl nechápe, proč prodejny ojetých automobilů, které se navíc v drtivé většině případů nacházejí pod širým nebem, nebyly již dávno otevřeny, tím spíše, když ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, toto přislíbil.
„Asociace vlastně nepřetržitě od loňského 14. března, kdy se stala členem krizového štábu MPO, absolvovala řadu jednání, schůzek a vysvětlování toho, proč je prodej ojetin pod širým nebem z epidemiologického hlediska minimálně rizikový“, říká Přikryl a pokračuje: „Od ministra Havlíčka jsme měli příslib, že náš obor bude otevřen jako jeden z prvních, stejně jako na jaře loňského roku. O to větší zklamání je to, že se tak nestalo a že nám nikdo ani nedal uspokojivé vysvětlení. Osobně se mně toto silně dotklo“.
Autobazary by tedy měly otevřít příští pondělí 10. května, stejně jako všechny další prodejny maloobchodu. Podle zástupců prodejců ojetin jsou provozovny na případný nápor ze strany zákazníků připraveny, ale podle ekonomických predikcí odborníků na problematiku obchodu s ojetými vozy se nic zásadního asi očekávat nedá. Obchodníci však zastávají optimistické stanovisko: „Část zákazníků, která potřebovala auto, nemá důvěru k online prodeji obecně a počká proto na otevření provozoven“, říká Filip Kučera z Auto ESA.
Podle šéfa APPAA je aktuálně nabídka ojetých vozidel relativně dobrá, především díky mobilnímu výkupu jednotlivých prodejců, přesto se ale v průběhu roku dá očekávat nedostatek nejžádanějších ojetin a jejich vzrůstající cena. Provozní ředitel autocenter AAA AUTO Petr Vaněček, vidí současnou situaci trochu šířeji: „Pandemie a s ní spojené restrikce a omezení výroby značným způsobem ovlivnily chuť firemních zákazníků investovat do obměny svých vozových parků. Stejně tak privátní zákazníci s výměnou vozu za novější v nejisté době vyčkávali. Omezení výroby většiny světových automobilek zase prodloužilo dodací lhůty nových vozů, které se pochopitelně s odstupem času začalo projevovat i na sekundárním automobilovém trhu, který trpí stále větším nedostatkem mladších ojetin,“ říká Vaněček a pokračuje: „S ustupující pandemií a postupným koncem restrikcí předpokládáme, že by se trh měl v druhé polovině letošního roku stabilizovat i co se týče segmentu zánovních vozů“.
Zajímavé bude také sledovat, jakým směrem se bude dále ubírat způsob obchodu s ojetými vozy. Zatímco akcionáři AURES Holdings, tedy provozovatele sítě AAA AUTO, oznámili záměr investovat stovky miliónu EUR do online platformy Driverama, konkurenční Auto ESA budoucnost v online obchodování s ojetými vozy v následujících pěti letech příliš nevidí: „Jsem přesvědčen, že cca 10 procent klientů zůstane u možnosti online nákupu, ale velká část zákazníků se vrátí ke standardní formě prodeje“, říká k tomu Filip Kučera z Auto ESA.