Stárnutí českého vozového parku nabývá na rychlosti. Vliv na to mají nejen ceny nových aut, ale také poměrně silné dovozy přestárlých aut ze zahraničí.
Průměrný věk vozidel registrovaných v kategoriích M1 a N1 činí 15,9 roku, v samotné kategorii M1 je to pak dokonce 16,0 roku! Česká republika si tak nadále drží nelichotivou pozici mezi zeměmi Evropské unie, starší vozový park než u nás mají už jen v Estonsku (16,8 roku) a Řecku (17,0 roku). Přitom průměrný věk v zemích EU je 12 let, vůbec nejmladší vozový park mají Lucembursku (7,6 roku), Dánsku (8,5 roku) a Rakousku (8,7 roku) a sousední Slovensko je na hodnotě 14,3 roku. Vpylývá to z tiskové zprávy Svazu dovozců automobilů.
Český vozový park osobních automobilů za posledních 10 let zestárl o 2,22 roku a alarmující je fakt, že stárnutí nabírá na rychlosti. Svůj podíl na tom má stáří ojetých vozů dovážených ze zahraničí. Jen v loňském roce tvořily osobní automobily starší 10 let celkem 52,61 % všech dovezených aut a vozy starší 15 let se na dovozu podílely 23,77 %.
Stárnoucí vozový park má přímý dopad na snižující se bezpečnost vozidel jezdících po českých silnicích a tedy i na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a v neposlední řadě také na množství škodlivých zplodin vypouštěných do ovzduší.
Jenže ceny nových vozidel a také jejich nedostatek způsobují, že mnozí zájemci o automobil míří k prodejcům ojetin. Například pro společnost AURES znamenal rok 2022 poměrně úspěšné období. A to navzdory mimořádně nejistému a komplikovanému vývoji vnějších okolností. AURES prodal více než 89 tisíc vozů a tržby tak poprvé v historii překročily jednu miliardu eur. Tržby skupiny vzrostly o 19 % na 1 013 milionů eur, při ročním objemu prodejů 89 086 automobilů, přičemž největší poptávka byla z České republiky, následované Polskem a Slovenskem. V České republice bylo prodáno 49 128 vozů, v Polsku 19 859 vozů a na Slovensku 18 569 vozů.
Plánujete v letošním roce nákup ojetého vozu? Jak bude starý? Napište nám do diskuze.