Téměř 100 % spotřebitelů, kteří si chtějí koupit ojetý vůz, hledá nejprve auto online. Návštěvnosti jednotlivých prodejních platforem rostou o desítky procent
Podle odhadů výzkumné společnosti Webretailer je Evropská unie třetím největším trhem v on-line obchodování na světě s celkovými maloobchodními tržbami na internetu ve výši 498 miliard dolarů ročně. Přestože vloni český trh zaznamenal na poli e-commerce 25 % propad, v případě aut stále většina Čechů nejprve hledá auta právě na internetu. Podle studie poradenské společnosti McKinsey více než 80 % zákazníků nových automobilů a téměř 100 % zákazníků ojetých automobilů začíná své hledání na internetu.
Například na internetové platformě AAA AUTO se návštěvnost zvedla jen za poslední měsíc meziročně o 159 %. Chování spotřebitelů aut se rychle mění, a to obzvláště poslední tři roky, kdy nejprve celý svět ochromila vlna pandemie a nyní již rok bojujeme s následky války na Ukrajině. Zákazníci se obecně naučili častěji nakupovat na internetu, proto také stále více z nich upřednostňuje nejprve automobil hledat na webu a vše si prověřit on-line, než se jdou na vybraný vůz podívat osobně. V případě ojetých vozů je tento trend ještě patrnější. V důsledku toho mají pak prodejci často jen jednu šanci, jak upoutat a udržet pozornost spotřebitelů tím, že je přimějí k návštěvě Showroomu.
„Trh s ojetými vozy se stává stále více organizovaným, protože prodejci využívají moderní technologie k zatraktivnění své nabídky. Zejména technicky zdatní zákazníci ve věku 25 až 40 let požadují služby, jako je komplexní transakce na jednom místě, doručení až k domu, doporučení na základě stylu jízdy a životního stylu zákazníka a digitální testovací jízdy. Úspěch na tomto trhu vyžaduje, aby prodejce vytvořil personalizované řešení pro klienty ve všech fázích nákupního procesu, včetně vyhledávání a nalezení vhodné nabídky, prohlídky vozu, zkušebních jízd, výměny starého vozu, vyjednávání o ceně, platby a konečného dodání vozu. Dealeři, kteří chtějí vzbudit důvěru a přesvědčit zákazníka, vytvářejí hybridní model, jehož součástí je on-line prostředí, ale zároveň i nabídka na kamenných pobočkách," uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Podle údajů AAA AUTO navštívilo jen v únoru 2023 jejich on-line platformu, která obsahuje na dvanáct tisíc nabídek prověřených ojetých aut, téměř 4,5 milionu zákazníků. To představuje nárůst o 159 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2022. 64 % lidí hledalo vozy s benzínovými motory, což je meziročně o 125 % více. „Češi se snaží přizpůsobit rostoucím cenám ve všech segmentech, proto tomu uzpůsobili i vyhledávání úspornějších alternativ automobilů. Nejčastěji hledají benzínové hatchbacky s pětistupňovou manuální převodovkou,“ doplnila Topolová. Diesely hledá o 21 % méně lidí než v loňském únoru, ale stále jde o téměř třetinu všech vyhledávání. V případě dieselů pak zákazníci nejvíce hledají kombíky se šestistupňovou manuální převodovkou. Největší nárůst zájmu byl zaznamenán u hybridních aut, které hledalo o 305 % více zákazníků než vloni. Nejčastěji pak SUV s automatickou převodovkou.