Také přemýšlíte nad tím, proč je u některých inzerátů na ojeté auto uvedena výrazně nižší cena na splátky, než když si auto koupíte za hotové? Nedává vám to smysl? Je to totiž taková malá (velká) finta
Nákup auta, nového i ojetého, znamená ve většině případů velký zásah do rodinného rozpočtu. Kupec tak velmi často zvažuje, zda vůz zaplatit hotově, případně zda využít nějaké možnosti financování. Jenže zatímco u nových vozidel je v oficiálním ceníku automobilky vždy jen jedna prodejní cena, a je jedno, jak ji uhradíte, v nabídkách některých prodejců ojetých vozů jsou často uváděny ceny dvě. Uváděna tak bývá nejen cena v hotovosti, ale také druhá cena, která je často komunikována jako tzv. „Akční cena“. Jenže pozor - akční cena v autobazaru není to samé jako akční cena v supermarketu, a nemusí tak nutně znamenat, že auto koupíte tímto způsobem levněji než za hotové.
Na příkladu jednoho z nejoblíbenějších aut v českých autobazarech, modelu Fabia combi, jsme se pokusili zjistit, jak to s tou akční cenou je. Na webových stránkách většího autobazaru jsme si vyhlédli model Škoda Fabia combi ve výbavovém stupni Scoutline s motorem 1,0 TSI a manuální, šestistupňovou převodovkou. Auto bylo vyrobeno v roce 2020 a prodejce deklaroval, že je po prvním majiteli a s nájezdem těsně nad hranicí 6 tisíc kilometrů. U vozu byla uvedena nejen cena za hotové, ve výši 410 tisíc korun, ale také tzv. „Akční cena“, která byla o celých 50 tisíc korun nižší, a činila tedy velmi zajímavých 360 tisíc korun. To by za rok starou Fabii s nízkým nájezdem nebylo vůbec špatné. Jenže…
Jenže „Akční cena“ v tomto autobazaru není sleva, jak ji znáte například ze supermarketu, a auto za ní v hotovosti nekoupíte. Abyste na tuto cenu totiž dosáhli, musíte využít některý (ne jakýkoliv) finanční produkt některé (opět ne jakékoliv) finanční společnosti, a auto si pořídit na splátky. Navýšení u těchto finančních produktů je ale často výrazně vyšší, než bývá navýšení standardního úvěru u bank. V principu tak částka, kterou při splácení přeplatíte, může výrazně převýšit rozdíl mezi cenou za hotové a „Akční cenou“. Autobazar v takovém případě zůstane finančně na svém a často ještě obdrží od úvěrové společnosti provizi, resp. bonus, za zprostředkování úvěru. Prodej auta na úvěr, který sám zprostředkovává, je tak pro autobazar mnohdy výrazně výhodnější než prodej auta za hotové.
U tohoto konkrétního vozu autobazar na svých stránkách nabízí možnost orientačního výpočtu splátek. Při nastavení akontace ve výši 10 procent a době splácení 38 měsíců, vyšla celková částka (bez pojištění a dalších případných doplňkových služeb) na 423.448,- korun, tedy o 63.448,-Kč více, než činí uvedená „Akční cena“ a o 13.448,-Kč vyšší, než je cena v hotovosti. Když byste si ale částku 360 tisíc půjčili například u Airbank, zaplatili byste na splátkách za zmíněných 38 měsíců částku 388.590,- korun, tedy přibližně o 35 tisíc korun méně, než při úvěru, který sjednává autobazar. Jenže v takovém případě vám autobazar pravděpodobně auto za „Akční cenu“ neprodá, protože úvěr nezprostředkoval a nemá z něj tedy žádný profit.
Při nákupu vozu na úvěr proto vždy vyžadujte vzorovou kalkulaci a přečtěte si pozorně všechny podmínky. Nespokojte se pouze s informací o výši měsíční splátky, která se vám může zdát výhodná. Důležitá je také celková doba splácení, výše akontace a pozor si dejte i na výši poslední (mimořádné) splátky. Ta může být totiž mnohdy vyšší než je řádná splátka a celou kalkulaci tak výrazně ovlivnit.