Podle nedávné zprávy se nizozemská forenzní laboratoř dokázala „nabourat“ do systému ukládání dat automobilů značky Tesla. Svůj krok zdůvodňuje snahou dekódovat informace nutné například při vyšetřování dopravních nehod
Nizozemská laboratoř uvedla, že pracovala na zpětné analýze datových protokolů společnosti Tesla a odhalila velké množství informací. Tesla uchovává ve svých systémech údaje o jízdě a nehodách, a pokud je to nutné, musí tato data sdílet s vyšetřovateli. Nizozemský forenzní institut (NFI) však tvrdí, že v systémech je k dispozici mnohem více údajů, nebo alespoň více, než doposud předpokládal.
Vyšetřovatel z NFI řekl: "Tato data obsahují velké množství informací pro forenzní vyšetřovatele a analytiky dopravních nehod a mohou pomoci při vyšetřování trestné činnosti nebo například při smrtelné dopravní nehodě, nebo nehodě s vážným zraněním." Údaje, které Tesla shromažďuje, sahají od rychlosti vozidla, polohy plynového pedálu, úhlu natočení volantu, použití brzd až po podrobnosti o fungování pokročilých asistenčních systémů. Je zřejmé, že uložené informace obsahují klíčové detaily o technologiích jako jsou například Autopilot anebo Full Self-Driving Beta.
Nutno připomenout, že dle nařízení EU budou podobné systémy povinnou součástí výbavy všech nových vozidel již od příštího roku. Například domácí Škoda Enyaq takovou „černou skříňkou“ již disponuje. Klíčové však je, aby data byla řádně chráněna proti zneužití třetí stranou a aby byla dostupná pouze pro účely vyšetřování dopravních nehod. To vše se musí v jednotlivých státech dostatečně legislativně ošetřit, protože polo autonomní, a nakonec plně autonomní vozidla, se stanou naprostou součástí běžného života a jízdní data budou pro vyšetřování případných incidentů nezbytná.
Jaký máte názor na „černé skříňky“ ve vozidle? Kdyby to bylo možné, nechali byste si ji dodatečně do vozu namontovat? Napište nám do diskuze