Současná doba není pro nákup nového auta zrovna ideální. Dlouhé dodací lhůty a závratné ceny tak ženou zájemce o nové auto k prodejcům zánovních ojetin. Tam se totiž dají pořídit i docela zajímavá auta.
Foto: Martin FilipiTřeba takový Citroen C4 Cactus ve verzi Origins. Aby nedošlo k mýlce, edice Origins je v podstatě standardní C4 Cactus, ovšem ve speciálním provedení. To zahrnuje nejen doplňkové bronzové polepy a plaketky Origins, ale také dvě docela zajímavé novinky: tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy a sedadla Advanced Comfort. Naše „cé čtyřka“ pak měla ještě atraktivní bílou perleťovou metalízu a černá 17“ kola CrossBlack. To vše vytvářelo velmi decentní, přesto nepřehlédnutelný celek, který, budeme-li se na něj dívat prizmatem ceny a určení vozu, nabídne vše, co si jeho řidič může přát. Tedy jistou míru komfortu a pohodlí, slušnou výbavu, dostačující dynamické vlastnosti, nepřekvapující spotřebu, no a také trochu toho francouzského šarmu. Mimochodem, když jsme u toho šarmu, nepřipadá vám, s přimhouřením očí, zadní boční partie auta tak trochu jako Range Rover Evoque?
Foto: Martin FilipiPod kapotou námi testované „cé čtyřky“ byl tříválcový motor Puretech o objemu 1,2 litru a výkonu 110 koní. Žádná raketa to sice není, ale ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou brzdou provozu rozhodně nebudete. Ostatně tohle auto není určené pro nějaké závodění, ale pro pohodlnou umírněnou jízdu, kterou si užijí čtyři dospělé osoby i na delších trasách. K pohodlí přispívají i nová sedadla Advanced Comfort, která vypadají jak z obývacího pokoje. Nemají sice kdovíjaké boční vedení, ale to ani není potřeba. Dynamika při takovém obsazení totiž není ohromující, nicméně dálniční tempo 140km/h na německé dálnici v pohodě udržíte, a to navíc při docela akceptovatelné spotřebě 6,6l/100km.
Foto: Martin FilipiAutomobilka Citroen připravila ke stému výročí založení firmy speciální edice některých svých modelů. Nám se do ruky dostala „cé čtyřka“ Cactus s motorem 1,2 PureTech a manuální šestistupňovou převodovkou. Výbava vozu je naprosto dostačující: automatická klimatizace, navigace, možnost připojení telefonu přes bluetooth, elektrická okna nebo třeba zadní parkovací kamera. Co bych ale určitě ocenil, to jsou přední xenonové světlomety. Standardně dodávaná přední světla mají totiž pouze průměrnou svítivost a dálková tomu moc nepomohou. Do zavazadlového prostoru umístíte 358 litrů zavazadel, což je na delší cestování hraniční hodnota. Zajímavé je také řešení přihrádky před spolujezdcem. Ta má totiž téměř vodorovné víko, takže při stojícím voze si lze na něj lze prostřít ubrousek a dát si kávu a sendvič. A nebojte, airbag spolujezdce nechybí, jen se přestěhoval do stropní části.
Foto: Martin FilipiCo říci závěrem? Citroen C4 Cactus Origins je auto pro klidné řidiče, kteří nechtějí utrácet za předražený mainstream, ale přesto chtějí mít kvalitní a něčím výjimečný vůz. Pro řidiče, kteří ocení pohodlí a obejdou se bez nadbytku elektronických vychytávek, které mnohdy stejně ani nenajdou reálné využití. A možná, když se o něj bude majitel pěkně starat a pečlivě ho garážovat, ocení jeho vnuci za pár desítek let případnou sběratelskou hodnotu edice Origins. Kdo ví…