K testu jsme měli verzi Hybrid a Plug-in-Hybrid a tak jsme se rozhodli, že oba modely srovnáme. Nutno říci, že to bylo velmi zajímavých čtrnáct dní, během kterých jsme s oběma modely najeli téměř 1.500 kilometrů.
Foto: Martin FilipiPrvní, co na modelu Ioniq zaujme, je vnější design vozu. Jistě, vnímání designu je věc čistě individuální, ale po celou dobu testu jsme nezaznamenali jedinou negativní reakci, která by se týkala vzhledu auta. Naopak, například u nabíjecí stanice před prodejnou ALZA v pražských Holešovicích, se hlouček kolemjdoucích o auto živě zajímal a obdivoval jeho exteriér i interiér. Plug-in-Hybrid byl v efektní bílé barvě, která dle našeho názoru vozu sluší asi nejvíc. Model Hybrid byl v barvě stříbrné, která ani přes svoji eleganci nevzbuzuje takové emoce jako barva bílá.
Interiér byl u obou vozů téměř prémiový a mnohé „posměváčky“ přivedl do rozpaků. Kdo by si ještě před patnácti lety, v době modelů Lantra nebo Sonata, pomyslel, že Hyundai bude mít interiér jako zavedené luxusní značky. Kožená sedadla s vyhříváním a ventilací, navigace, couvací kamera, adaptivní tempomat, LED osvětlení a další výbava posouvají kdysi automobilového outsidera do vrchních pater.
A jsme asi u nejzásadnější věci, tedy pohonu. IONIQ Plug-in Hybrid, kombinuje spalovací motor s objemem 1,6 l a elektromotor pro dosažení celkového výkonu 141 koní. Oba motory mohou v závislosti na podmínkách pracovat nezávisle na sobě. Přechody mezi čistě elektrickými, hybridními a benzínovými jízdními režimy jsou stěží postřehnutelné. V čistě elektrickém režimu se dojezd IONIQ Plug-in Hybrid teoreticky dotýká hranice 60 km díky výkonnému 8,9 kW/h lithium-ion polymerovému akumulátoru. V praxi ale spíš počítejte s maximem kolem 40 kilometrů. Na městské jízdy je to ale vcelku dostačující. Navíc, budete-li pečlivě dobíjet, podaří se vám udržet spotřebu spalovacího motoru pod hranicí 3 litry. Akční rádius modelu IONIQ Plug-in-Hybrid se tak dostává nad hranici 1.200 kilometrů. Samozřejmě s pravidelným dobíjením, což při cestě do Chorvatska bude asi dělat málokdo.
Hybrid je na tom o trochu hůře
Elektromotor hybridu má výkon 32kW a je využíván především pro podporu spalovacího motoru při zrychlení, nebo třeba při jízdě do kopce. Při vyšších rychlostech, resp. při ustálené rychlosti, může poskytnout dodatečný výkon, a umožňuje udržovat stálou rychlost až 120 km. Tomu všemu napomáhá 1,56kWh akumulátor, který se dobíjí rekuperací, tedy například při jízdě z kopce nebo při brždění.
Foto: Martin FilipiZ našeho pohledu dává větší význam verze Plug-in, nicméně je potřeba zvážit vyšší pořizovací cenu. A rozdíl to není zrovna malý. Cena základní verze hybridní varianty totiž v době uvedení na trh začinala na přijatelné částce 719.900,-Kč, kdežto varianta Plug-in stála od 899.990,-Kč. No a jaký je náš verdikt? Elektromobilita je dobrá cesta, ale blízkou automobilovou budoucnost v ní nevidíme. To spíše ve vodíkovém pohonu. Z obou modelů nám dává větší smysl verze plug-in, ale s ohledem na cenu o 180.000,-Kč vyšší, bychom asi volili variantu Hybrid. Ceny nových modelů se totiž pochopitelně promítají i do cen na sekundárním trhu. A i tam je hybridní model až o 100 tisíc korun levnější než dobíjecí verze-