V dnešním testu se podíváme na sportovnější verzi klasické i30. Nebudeme však nijak výrazně testovat zrychlení, maximální rychlost nebo jízdu na okruhu. Podíváme se totiž, jak "enko" zvládne týdenní městský život.
V autobazarech se neprodávají pouze "oktávky v tédéíčku". Zákazníci poptávají také ostřejší modely, ať již to je zmíněná Octavia, ale ve verzi RS, nebo její konkurent, model Hyundai i30 N. My jsme vyzkoušeli "enko" v přitažlivé červené barvě. Rozhodli jsme se vyzkoušet, jak se s ním jezdí i v běžném městském provozu. I tam totiž jeho majitel totiž stráví hodně času. Zarazil jsem se ale hned při nastartování. Upřímně – vážně jsem nečekal až tak „závodní“ zvuk. Dokonce i kolemjdoucí začali otáčet hlavy. Takže za mě spokojenost, úsměv na tváři a jupí za volant.Foto: Martin Filipi
Protože jsem auto vyzvedával až odpoledne, jel jsem rovnou domů, abych si tu pravou městskou jízdu, tzn. zacpanou Prahu, úzké uličky, parkování atd… nechal až na další den. Kolem půl osmé ráno jsem ještě stihl východ slunce, ve kterém vypadalo auto s barvou ENGINE RED ještě lépe než předchozí den, kdy jsem auto vyzvedával. Nikdy jsem červené "enko" na ulici neviděl, ale líbí se mi víc než klasická světle modrá barva. Tak jo, vyjíždíme směr centrum a uvidíme, jak si s tím motor 2.0 T-GDI E-CVVT s výkonem 202 KW poradí. Auto jsem měl s manuální 6stupňovou převodovkou, a už jenom tenhle aspekt předurčuje, jak se mi s ním asi pojede v koloně.
První poznatek – s tímhle autem fakt nechcete jezdit v žádné koloně, protože pomalé rozjezdy nejsou něco, co by skoro 300 koní pod kapotou "enka" milovalo. Opravdu to není komfortní jak pro vás, tak pro auto. Po příjezdu na parkoviště jsem pak narazil na další věc. Auto má opravdu hodně malý rejd. Při plném rejdu jsem skoro vzal strom, který byl u chodníku, takže jsem musel zařadit R a pokus napravit. Naštěstí se mi to napodruhé povedlo a lidi, kteří mě pozorovali z přilehlých kanceláří jsem nezklamal. Na druhou stranu, onen malý rejd asi není neočekávatelná věc, díky specifikaci vozu. V rychlosti jsem ještě kouknul na průměrnou spotřebu, která byla 10.8 l/100 km. „Hm slušný“ proběhlo mi hlavou, uvidíme, co to udělá za týden. Večer jsem zajel ještě na větší nákup, jednak proto, aby se mi povedlo na poprvé před nákupním centrem zaparkovat, a taky proto, abych se podíval, co všechno se vejde do kufru. Tady se nebude konat žádné překvapení, protože kufr je dostatečně velký (kapacita 395 litrů) + je kufr mírně snížený. Myslím si, že velikost je tedy dostačující i pro delší výlet ve více lidech
Tak jo, celý den mám za sebou, je čas vymyslet kam vzít "enko" další dny. Příležitost vyjet někam mimo Prahu jsem dostal až o víkendu, a protože jsem si řekl že tohle auto opravdu není do města, ať už díky spotřebě, která je po městě fakt velká, nebo tvrdosti, takže pokud trefíte nějakou díru, máte pocit, že se auto rozletí, tak i díky takové městské „neohrabanosti“, rozhodl jsem se, že vezmu "enko" na okresky. A myslím že teď už chápu, proč o tomhle autě všichni tak básní. Auto jede opravdu skvěle a teprve až tady jsem zjistil, jak je jeho výkon brutální. Jo, to je asi to správné slovo, výraz „skvělý“ je ve spojení s tímto autem celkem nezáživný. Takže zpátky k jízdě. Pokud dostatečně zahřejete motor a zapnete si „N“ mód, dostanete do ruky asi nejlepší Hot-hatch současnoti. Navíc zjistíte, že se auto chová úplně jinak, než jste byli doposud zvyklí. Těšit se pak můžete na automatické meziplyny, změnu podsvícení přístrojové desky, nebo zlepšenou reakci na sešlápnutí plynového pedálu. „Tak jo, tohle auto si půjčím ještě jednou a bude to v létě“, řekl jsem si. Protože i když si myslím, že test z pohledu městského užívání je určitě fajn, víc se asi těším na ten, který už všichni napsali, ale já to ještě nezkusil. Takže v létě "enko"!
Spotřeba za týden testování se vyšplhala na 11.8 litru… Takže být vámi, moc bych na ní nekoukal. Při dnešních cenách PHM to totiž není u pokladny na čerpací stanici opravdu moc pěkný pohled.