Na test Renault ZOE jsme se docela těšili. Tedy především dámská část naší redakce. Ono je vůbec docela zajímavé, že elektrické vozy, které v redakci zkoušíme, nejvíce přitahují právě holky. Líbí se jim, že auto je tiché, krásně jede a hlavně je čisté (rozuměj „zelené“). ZOE navíc přitahuje svoji fialovou barvou a opravdu neotřelým designem. A jak tedy u ženského publika ZOE obstál (nebo snad „obstálo“) ? A jak se s ním žilo, během týdenního testování? To všechno tentokrát zjišťovala naše zkušená řidička Eva, která elektrická auta prostě miluje.
„Jééé, to je krásný auto, můžu ho testovat já?“, zvolala naše kolegyně Eva, sotva jsme ZOE přivezli do garáže. No, proč ne. Dlouho v ničem neseděla a ZOE stejně asi bude určené spíše jako druhé auto do rodiny, které budou užívat hlavně ženy. Takže Evo, tady máš startovací kartu, kabely jsou v kufru a můžeš vyrazit. „Tak super, jedu za kamarádkou na kafe na Arkády, tak tam Zoíka rovnou dobiju,“ zvolala radostně Eva a šla se parádit, aby se ji k fialové barvě auta hodila šála a boty. Netrpělivě jsme čekali, s čím se Eva z výletu vrátí, ale ukázalo se, že moc zábavy si ze ZOE neužila.
„Na Arkádách byla obě dobíjecí místa obsazena vozy, které nedobíjely. Prostě jen jejich řidiči chtěli parkovat blízko vchodu. Taková neomalenost,“ rozčilovala se Eva po návratu domů. Jenže neslušní řidiči nebyli to jediní, co ji rozmrzelo. „Přijela jsem tedy k dobíjecí stanici ČEZ na Pankráci a chtěla dobít. Jenže ouha, ZOE nelze dobíjet rychlonabíječkou. Takže jsem v dešti musela do kufru pro kabely a nabíjet standardně. Čekala jsem asi hodinu a dobila na nějakých 60 %. Celou dobu jsem čekala v autě, protože kolem jsou jenom kancelářské budovy. No paráda…“
ZOE má sice 41 kWh baterii, což by teoreticky mělo stačit na nějakých 300 kilometrů, v praxi to je ale cca 250. A protože plné dobití trvá s 22kW nabíjecím kabelem téměř 3 hodiny, je potřeba velmi pečlivě plánovat kudy a kam se „Zoíkem“ vyrazit. Doma pak trvá nabití až 16 hodin. „Jako auto pro odvoz dětí do školky nebo na nákup, by se mi ZOE moc líbilo, ale za cenu 900 tisíc to nedává vůbec žádný smysl,“ smutně konstatuje Eva. A je to podle ní škoda. Elektromobily se určitě na českých silnicích nijak masivně zatím objevovat nebudou. Stát totiž s nějakými finančními pobídkami nijak nespěchá a tak potencionální zákazníci stále zůstávají u spalovacích motorů. „Když si koupím pěkně vybavené Clio, kterým na ten nákup a do školky také pohodlně odjedu, tak ušetřím oproti ZOE téměř 600 tisíc korun. A to se vyplatí,“ směje se Eva.
Renault ZOE je pěkné auto. V námi testované fialové barvě určitě. Interiér by tedy určitě snesl prémiovější zpracování i materiály, třeba po vzoru BMW i3, ale to je věc názoru a vkusu. Co ale autu rozhodně chybí je možnost rychlodobíjení a potom také svižnější motor. „Tohle je asi nejpomalejší elektromobil, ve kterém jsem seděla. Na dálnici je maximálka tachometrových 140 km/h a o zrychlení raději ani nemluvím,“ diví se Eva. A tak se těšíme, jestli Renault přijde s něčím svižnějším. Třeba do nového Clia by se elektrický pohon rozhodně hodil. Nový Peugeot 208 ho má. Zvedne Renault rukavici?