Prezentace nové Octavie se měla odehrávat na slunné Krétě. Vzhledem k současné situaci jsme však místo klikatých ostrovních silniček vyzkoušeli novou Octavii v pražském provozu při rozvozu obědů členům IZS. S přihlédnutím k okolnostem jsme měli vůz zapůjčený pouze na jeden den, jde tedy spíše o jakési první dojmy, než o klasický týdenní test. Ten ale rozhodně chystáme a věříme, že nezůstane jen u dieselové verze, ale že se postupně dostaneme i k benzínovému motoru, včetně verze RS a především k hybridním variantám, na které se opravdu velmi těšíme.
Foto: Martin FoltýnOctavia čtvrté generace má tak trochu smůlu. Přišla na svět v době, kdy celý svět přijímá opatření proti šíření koronaviru, a tak se nemohla představit veřejnosti na autosalonu v Ženevě ani na mezinárodní prezentaci na Krétě, která musela být z bezpečnostních důvodů zrušena. Automobilka tak narychlo převážela vozy z Kréty zpět na pevninu a jednotlivým redakcím je k testování uvolňovala postupně. My jsme přišli na řadu minulý týden a k testu jsme si vybrali verzi s motorem 2,0 TDI DSG 110kW v parádní hnědé metalíze. A protože každá redakce měla na seznámení s vozem pouze jeden den, chvíli jsme přemýšleli, kam vyrazit, abychom o autě zjistili co nejvíce informací.
Foto: Martin FoltýnNakonec jsme se rozhodli, že se na jeden připojíme k iniciativě #varimenepostradatelnym a #pomahameschuti a pomůžeme rozvézt obědy pražským záchranářům, kteří v těchto dnech zažívají opravdu velmi těžké chvíle. Obědy vaří známý kuchař Zdeněk Pohlreich ve své restauraci a tak jsme po vyzvednutí auta zamířili přímo do centra Prahy, abychom obědy naložili a co nejdříve je odvezli tam, kam „šéf“ určí. Během cesty ke "Zdendovi" se kocháme atraktivním interiérem ze světlé kůže a přemýšlíme, o kolik asi navýší základní cenu auta. I když jde o předprodukční kousek, vše krásně lícuje, nikde nic nevrže, nebál bych se říci, že jde o prémiové zpracování a kvalitu.
Foto: Martin FoltýnŽe je Octavia ve verzi kombi skutečně velké auto, je známá pravda a ví to každý, kdo tohle auto kdy měl. I tak jsme ale byli překvapeni, že se do kufru úplně bez problémů vešly dva ohromné profi termoboxy, ve kterých se jídlo přepravuje. Potěšila nízká nakládací hrana i možnost otevření pátých dveří „kopnutím“ pod zadní nárazník. Ve chvíli, kdy máte v obou rukách těžký balík nebo třeba nakládáte novou pračku, je tahle funkce k nezaplacení. Jediná věc, která nás v kufru zaskočila, byly posuvné lišty nacvaknuté na podlaze zavazadlového prostoru. Vzhledem k tomu, že nebylo mnoho času, nestihli jsme přesný účel těchto lišt zjistit, ale asi mají pomoci udržet pořádek a zabránit nechtěnému posunu zavazadel.
Foto: Martin FoltýnS obědy jsme vyrazili na stanici IZS v Nádražní ulici. Trefíme, přesto nastavujeme navigaci. Její ovládání je oproti předchozím verzím trochu nezvyk, ale nakonec se ukazuje, že jde o posun k lepšímu. Naprosto úžasný je pak head-up display, který zobrazuje navigační informace, aktuální rychlost nebo třeba dopravní značky přímo na čelní sklo v zorném poli řidiče. Jde o plnohodnotný head-up display, tedy o žádné „lowcost“ řešení ve formě vysouvacího sklíčka. Hlasové ovládání nezkoušíme, není čas, ale oceňujeme novinku v ovládání hlasitosti rádia. Pod displejem, který je nově umístěn vně přístrojové desky, je totiž ploška, po které lze jezdit prstem a ovládat tak hlasitost. Tolikrát zmiňované ovládání fyzickým tlačítkem, které nám opravdu u nových škodovek chybělo, přišla automobilka s tímhle skvělým řešením.
Foto: Martin FoltýnPod kapotou je naftový čtyřválcový diesel s výkonem 110kW, který se k auto opravdu hodí. Výkon motoru je na přední kola přenášen prostřednictvím známé převodovky DSG, jejíž volič ale tenkrát, poprvé v historii značky, funguje v režiu „by wire“. Jde o subtilní joystick, který je velmi efektní, ale pro řidiče, kteří doposud měli ve voze standardní volič ve tvaru páky, bude možná chvilku trvat, než si zvyknou na to, že joystik je vlastně pořád v jedné poloze a o zařazení jednotlivých stupňů nebo parkovací polohy informuje rozsvícená ikonka, resp. příslušné písmenko. Trochu nezvyklý je také dvouramenný volant, ale vlastně jde jen o pocit a zvyk. Jinak se velmi příjemně drží a nově tvarovaná ovládací tlačítka na něm vypadají velmi hodnotně.
Foto: Martin FoltýnA jak se nová Octavia kombi líbí? Podle zájmů okolo jedoucích řidičů velmi. Nejvíce nás ale překvapila reakce záchranářů, kterým jsme vezli oběd. „Oběd od ´šéfa´je paráda, ale tohle je tedy pecka“, řekl jeden z mladíků, který si přišel vyzvednout krabičku z produkce nejznámějšího českého kuchaře. Auto pak ještě několik desítek vteřin zálibně okukoval, než s obědem zmizel kdesi v útrobách budovy. Design je sice vždycky věc osobního vkusu, ale nemáme sebemenší pochybnosti o tom, že nová Octavia opravdu zaboduje. Otázka ale je, jak rychle a za jakou cenu se bude dostávat k českým zákazníkům. Aktuálně totiž výroba stojí a tak i cenově dostupnější modely budou mít asi s nástupem na trh nějaké to zpoždění. I tak si ale myslíme, že nová Octavia bude i nadále nejoblíbenějším autem českých řidičů. Další a podrobnější informace přineseme až z klasického týdenního testu, který v brzké době chystáme.