Podle nás to bylo nejhezčí auto ženevského autosalonu v roce 2019. Jeho elektrickou verzi jsme měli na týdenní testování a zjišťovali, jak se s ním nejen jezdí, ale i žije
Foto: Jiří SoukupHned na začátku bychom měli říci, že testování elektrických aut má svá specifika. Myslíme si totiž, že minimálně v současné době je potřeba oddělit hodnocení auta jako takového od života s elektromobilem samotným. Auto je jedna věc, ale naučit se s ním žít předpokládá většinou přijmutí určitých změn v jeho zažitém způsobu užívání. Jenže takové změny nejsou pro každého. Chce to plánování, trpělivost a většinou i druhé auto v garáži, se kterým se můžete vydat na delší cesty a rodinné výlety. Jízda v elektromobilu uchvátí téměř každého. Auto je tiché, svižné, většinou i plné různých technologických vychytávek, včetně například uklidňujícího virtuálního akvária s rybičkami. Jenže než si takové auto pořídíte, domluvte si alespoň jeho týdenní zápůjčku a popřemýšlejte, jestli je takové auto zrovna pro vás a vaše cestovatelské touhy. Co třeba taková cesta na rodinný výlet nebo dovolenou k moři?
Foto: Jiří SoukupNe, že by s Peugeotem 208 nešlo vyrazit na dovolenou. Výlet ve dvou například do hor ve Slovinsku nebo na chorvatské pláže zvládnete během osmi až deseti hodin. Cestou se jednou, maximálně dvakrát, zastavíte u čerpací stanice, kde strávíte maximálně 15 minut a jedete dál. Jenomže to se bavíme o Peugeotu 208 se spalovacím motorem, kterému stačí obyčejný benzín nebo nafta načerpaná u jakékoliv pumpy. S elektrickým Peugeotem e-208 bude cesta časově mnohem delší a z určitého úhlu pohledu i dobrodružnější. Musíte si velmi pečlivě naplánovat, kde jsou dobíjecí stanice, jak se u nich platí a kolik času strávíte na cestě. Při dálniční „stotřicítce“ totiž s autem ujedete pouze nějakých 150 – 180 kilometrů, takže vlastně dobíjíte každých devadesát minut. Při plánování cesty právě třeba do Chorvatska tak zjistíte, že musíte přibližně 5x dobíjet. Ale nemusíte vyrážet zrovna do Chorvatska. Zkuste si zajet třeba na výlet na Sněžku, do Karlových Varů nebo Českého Krumlova. Každých 150 – 180 km budete muset dobíjet. Jenže po cestě nabíječky každých 150 km nenajdete, takže někdy musíte dobíjet i když je baterie nabitá ještě na 60 procent, jindy zase k nabíječce sotva dojedete. A takové dobrodružství není pro každého. Tím spíš, když se nám dvakrát stalo, že elektronika auta s nabíječkou odmítala komunikovat a auto se prostě nenabíjelo (stanice ČEZ v OC Nový Smíchov a stanice ČEZ u McDonald´s na Průmyslové ulici v Praze).
Foto: Jiří SoukupAuto ale za nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu nemůže a proto ho musíme hodnotit bez ohledu na to, jak se s ním žije. Peugeot e-208 je ideální auto do města a na krátké trasy a nijak to nezastírá. Nabídne atraktivní design a ve verzi GT Pack i téměř prémiový interiér. Diskutabilní je 3D i-Cockpit, který nemusí vyhovovat každému. Nám se jeho inovativní přínos líbí, ale co řidič, to jiný vkus a požadavek na zobrazování provozních informací. Interiér nabídne rozumnou porci prostoru i čtyřem pasažérům, ale vzadu se budou pohodlně cítit spíše děti než chlapíci s výškou 185 cm. Nechyběly vyhřívané sedačky, parkovací senzory a kamera, sledování mrtvého úhlu a další komfortní funkce. Trošku problematické je přepínání jízdních režimů, které je umístěné za jízdním voličem. Nahmatat ho ve tmě chce opravdu dost cviku. zavazadlový prostor na běžná zavazadla v pododě dostačuje, je ale potřeba počítat s tím, že v něm vozíte také poměrně velké pozdro se sadou dobíjecích kabelů.
Co říci závěrem? Za nás je Peugeot e-208 skvělé auto do města s opravdu moc pěkným designem a kvalitně zpracovaným interiérem, a kdyby byly rychlodobíjecí stanice na každém rohu, dovedli bychom si ho ve své garáži představit. Protože tomu tak není, zaparkujeme do ní raději benzínovou verzi GT Pack s výkonem 130 koní, která je oproti elektrické variantě navíc o více než 300 tisíc levnější.