Alfa Romeo Giulietta s motorem 1,8 TBI je překvapivě docela dobrou alternativou ke Golfu GTI. Na českém trhu ojetin jich ale moc nenajdete, a ani servisů, které by Alfy „uměly“, moc není.
Italská auta mají na našem trhu ojetin pokaženou pověst a můžeme se jen dohadovat, proč. Všechny ty příhody o kolabující elektroinstalaci a nekvalitě zpracování ale zřejmě pramení ještě z počátku 90. let, kdy se k nám ve velkém vozila levná auta ze Západu, která už tam nikdo nechtěl ani za cenu šrotu. To pak bylo samozřejmě snadné koupit si levně cokoli, co ale prostě nefungovalo.
Moderním italským autům se ale často vyhýbají systémové problémy, které trápí například zavedené “německé” výrobce. S kvalitou auta tak problémy nebývají, to spíše se servisem. Ojetiny bez historie jsou vždycky riziko a je jedno, jestli se jedná o notoricky rizikový model, nebo statisticky spolehlivé auto. Ani povedená Toyota nebude fungovat, když nebude dostávat pravidelný servis.
Auto s pečlivě vedenou serviskou a s důkazy o včasných návštěvách servisu pro nový olej, bude vždy dobrá koupě.
David Žídek; TestyOjetin.cz
Ve statistikách spolehlivosti německého TÜV Reportu Alfu Romeo už moc často nenajdeme, protože na trhu zkrátka není dostatečný počet aut k vytvoření reprezentativních dat k tomu, abychom si mohli o spolehlivosti udělat představu. Servisy to tak špatně nevidí, většinou Giulietta funguje a vyžaduje jen běžnou péči. Stačí koupit dobrý kus. Těch ale v Čechách moc není.
Alfa Romeo neprováděla žádné velké experimenty a ke konstrukci hatchbacku Giulietta, který měl konkurovat Focusu, Golfu, Méganu či Peugeotu 308, použila osvědčenou platformu a díly dostupné v koncernovém skladu u Fiatu. Samozřejmě jsou tu drobné odlišnosti, ale to mezi Octavií a Golfem nebo Audi A3 také.
Ceny ojetin jsou velice zajímavé, ale horší je to s nabídkou na trhu. Zatímco Golfy, Octaviemi a Focusy bazary doslova přetékají, těchto zajímavých stylových italských hatchbacků bývá v nabídce málo, běžně maximálně pár desítek. Asi nezbyde než se podívat také za hranice, pokud máte specifické požadavky na motor, výbavu a kilometrový nájezd.
Zajímavé také je, že pod kapotou téhle Alfy není žádný velký průšvihář a prakticky všechny motory můžeme doporučit. Spíše si tak pohlídejte původ vozu a servisní historii, což ale bude někdy dost velký problém. Auto s pečlivě vedenou serviskou a s důkazy o včasných návštěvách servisu pro nový olej, bude ale vždy dobrá koupě.
Nejrozšířenější jsou přeplňované čtrnáctistovky. Mají nepřímé vstřikování, spolehlivé turbo a celkově jsou to robustní motory. Servisní plán na 30 000 km je na ně ale moc, olej proto měňte raději po roce nebo po 15 000 km. Tyhle motory lépe fungují na osmadevadesátku benzín, ale se spotřebou mezi 7 a 8 litry na 100 km a ročním nájezdem do 15 000 km vám to bude asi jedno. Silnější verze s označením Multiair mají důmyslný ventilový rozvod, vyšší výkon, lepší dynamiku a v reálném provozu i nižší spotřebu. A překvapivě ani u nich k problémům nedochází, nicméně na olejový servis jsou ještě citlivější.
Osmnáctistovka TBI je velmi dynamický motor, výkon 235 (později 240 koní) dělá z Alfy Romeo opravdu rychlé a sportovní auto. Sice si více rozumí s kvalitní silnicí, ale svezení je s ní pěkné, a ani spolehlivost neutrpěla. Přímé vstřikování sice klade vyšší nároky na kvalitu paliva a nevyhovují mu krátké cesty za studena po městě, ale tahle auta si většinou kupují nadšenci, takže o ně bývá zpravidla dobře postaráno. Zatímco konkurenční Golf GTI bude stát klidně stále 450 tisíc korun, tuhle rychlou Alfu koupíte za 300 tisíc. A zážitky jsou s ní stejné. A pokud bychom měli ukázat na méně rizikový motor, tak to bude právě motor v Alfě.
Špatné nejsou ani diesely. Šestnáctistovka se ale k dynamickému charakteru Alfy Romeo moc nehodí. Ovšem jezdí za šest litrů, při pravidelných cestách mimo město spolehlivě regeneruje částicový filtr a i vstřikování obvykle nepotřebuje do 300 000 km pozornost, pokud tedy tankujete kvalitní naftu. Pro dvoulitr s lepšími parametry platí vesměs to samé. Pozor jen na stav mazání, občas může selhat olejové čerpadlo. Jsou na to ale opravné sady a některé servisy už to nabízejí jako preventivní úpravu, aby se motor nezadřel.
Z převodovek doporučujeme spíše klasický manuál. Sice budete muset časem řešit spojku a setrvačník, ale dvouspojkový automat je přeci jen vyšší riziko. V servisním plánu převodovky je totiž jen kontrola a ne povinná výměna oleje. Praxe ale ukazuje, že to chce měnit olej v automatu každých 60 000 km, jinak začnou odcházet spojky a ovládací mechanismus. Opravy jsou pak velmi drahé. Před koupí nechte stav automatu opravdu důkladně prověřit specialistu s diagnostikou.
Alfu Romeo Giulietta netrápí ani velké problémy s elektroinstalací. Občas zazmatkuje zámek pátých dveří, ale často je na vině už jen únava materiálu a porušený kabel, což je závada, která po 10 letech potkává dost aut. Výpadky autorádia či zámků nejsou potíže, které by se netýkaly ani jiných aut a značek. Jen u Alfy to majitelé vždycky hned rozmáznou po internetu. Podvozek je poměrně slušný a odolný, budete tak řešit spíše jen spotřební materiál.
Dobrou zprávou pro zájemce o Alfu také je to, že Giuliettu netrápí přílišná koroze. Pokud za sebou auto nemá špatně opravenou bouračku, rezavět jen tak nebude. Horší to ale bude s hledáním někoho, kdo tahle auta umí spravovat a ví, co potřebují. Specialistů na italská auta je u nás totiž poměrně málo.