Luxusní limuzínu Audi A8 si můžete pořídit levněji, než stojí základní Škoda Scala. Jenže pozor, s Audi vás bude každý kilometr stát opravdu pěkný balík peněz. Se servisem to bude stejné. v reálu se pak může stát, že auto za 300 tisíc bude vyžadovat servis i za polovinu této ceny. Na druhou stranu - jestliže si vyberete auto s opravdu perfektně doloženou servisní historií, pravidelným servisem a pečlivým původním majitelem, nemusíte šlápnout vedle. I tak vás ale provozní náklady budou něco stát. nejen palivo ale i základní servis v podobě výměny oleje, filtrů, nebo třeba výměna pneumatik. Ale kdo by to u prémiového auta řešil, že...
Foto: David ŽídekLuxusní auta nejsou vyhrazena pouze lidem s téměř neomezenými příjmy. Velký sedan premiové značky si mohou dopřát i lidé s trochu omezeným rozpočtem, neboť i na trhu ojetých aut je takových aut na výběr dost. Tentokrát se podíváme trochu blíže na typického zástupce tohoto segmentu, tedy na druhou generaci Audi A8 vyráběnou v letech 2002 až 2010. Na test jsme si půjčili verzi s motorem 4.2 V8 TDI z roku 2007. Prodejce za takové auto chtěl v době testu 385 000 korun. To je méně, než kolik stojí Škoda Scala v základní výbavě. A je to zhruba 13 % toho, kolik takové auto stálo před deseti lety jako nové. Pokud byste dnes chtěli nové Audi A8 s naftovým osmiválcem a podobnou výbavou, vyšlo by vás na asi tři miliony korun. Jen pro zajímavost si pojďme spočítat amortizaci. Testované auto mělo najeto 170 000 km a pokles hodnoty vychází na více než 15 korun na každý ujetý kilometr.
Doporučujeme: Test ojetého sedanu BMW 750Li E66
Foto: David ŽídekTady vidíte, že v případě těchto velkých luxusních aut nepatří spotřeba paliva mezi klíčové parametry pro rozhodování. V prvních letech totiž cena klesá tak rychle, že i když máte dvanáctiválec (který si v případě Audi A8 samozřejmě můžete koupit také), pořád jsou kilometrové náklady na benzín jen nepatrným výdajem vzhledem ke ztrátě hodnoty. V případě ojetého auta už je to samozřejmě o něčem jiném, ale případný zájemce by měl rozhodně myslet na to, že i když tohle auto nyní stojí desetinu toho, co před lety jako nové, servis a náhradní díly na něj budou stát pořád stejně jako na nové auto za tři miliony. Tomu by měl rozhodně přizpůsobit svůj rozpočet na provoz takového auta. Ovšem pokud víte, že si můžete takový vůz dovolit, představuje skutečně mimořádnou příležitost. A pokud toho najezdíte méně, nejsou ani dlouhodobé provozní náklady vyloženě strašné. Jen je potřeba se o auto starat a především dobře koupit. Takže jak na to?
Foto: David ŽídekV případě ojetého Audi A8 rovnou zapomeňte na pochybné dovozy a auta bez dohledatelné historie. Hledejte pouze v nabídce zavedených autobazarů, které vykupované vozy důkladně prověřují a zaručí se, že nekupujete bouraný a kradený vrak v exekuci s tachometrem stočeným o čtvrt milionu kilometrů. Další cestou je také oficiální program ojetých vozů značky, ale za takové vozy si proti soukromým inzerátům a nezávislým bazarům značně připlatíte. Při výběru auta se příliš neomezujte na barvu a prvky výbavy. Rozhodujte se hlavně podle celkového stavu a servisní historie. A pak také podle motorů. Asi bychom doporučili se vyhnout šestiválcům s výjimkou motoru 3.0 TDI. Jděte rovnou do osmiválců, které mají bohatší výbavu a znatelně lepší dynamiku. Přitom jejich provoz stojí prakticky stejně jako v případě menších motorů. Audi A8 je i přes hliníkovou karoserii dvě tuny těžké auto. S tím souvisí také nároky na brzdovou soustavu a pneumatiky. Rozhodně bychom se vyhnuli experimentům a používali jen ty komponenty, které jsou schválené automobilkou. Například na stav podvozku a pneumatik je tohle Audi velmi citlivé.
Čtěte také: Test ojetého SUV Porsche Cayenne
Foto: David ŽídekAsi nejvyhledávanější motorizací bude naftový šestiválec 3.0 TDI. U něj ale očekávejte velké kilometrové nájezdy a poměrně velké riziko drahých oprav, pokud kupujete auto bez průkazné servisní historie. Největší riziko je v řetězových rozvodech, které se u 3.0 TDI přihlásí o slovo zhruba každých 150 000 km a jejich výměna stojí několik desítek tisíc korun. U osmiválce 4.2 TDI existuje riziko natažených rozvodových řetězů také, ale tyto motory za sebou obvykle mívají menší nájezd. Motory TDI jsou také citlivé na kvalitu nafty, zazlobit mohou vířivé klapky v sání a u osmiválce s velkým nájezdem pozor na stav turbodmychadel a propouštění oleje. Motor musí dobře nastartovat, při jízdě nesmí cukat převodovka a od systému pohonu všech kol nesmí být slyšet křupání, hučení a bouchání. Pokud se auto při testovací jízdě jeví v pořádku, převodovka řadí plynule a hladce a výkon motoru kontinuálně narůstá v celém spektru otáček, bude takové auto stát za úvahu. Věnujte mu ale důkladnou péči a včasný preventivní servis s výměnami oleje klidně každých 12 až 15 000 km. Audi doporučuje interval 30 000 km a to je prostě moc.
Foto: David ŽídekZ benzinových motorů bychom doporučili starší osmiválec 4.2 V8 s nepřímým vstřikováním paliva. Motor má dostatek výkonu, krásný zvuk a je poměrně spolehlivý a relativně jednoduchý na údržbu. Modernější jednotka 4.2 FSI totiž pocitově o moc lépe nejede, v reálném provozu má stejnou spotřebu kolem 12 litrů na 100 km a navíc trpí na zanášení karbonem. To je ostatně problém všech přímovstřikových motorů FSI v Audi A8. Šestiválce 2,8 l a 3,0 l vynechte, mají poruchovou převodovku CVT Multitronic. A motor 3.2 FSI nejede, žere jako osmiválec a má problémy se spotřebou oleje. Zajímavou motorizací je dvanáctiválec 6.0 W12, který za sebou má menší nájezdy a hlavně se příliš nekazí. Počítejte se spotřebou okolo 15 litrů na 100 km, ale při pravidelné údržbě je to vlastně robustní a spolehlivý motor. Ovšem i u něj se mohou časem natáhnout rozvodové řetězy. Takže pozor a jakmile to začne při startování v motoru mlátit, rychle do servisu. Desetiválec 5,2 l v modelu Audi S8 je dynamicky mimořádně nadaný motor, ale před koupí takové auto nechte prohlédnout specialistu, který vám také přiblíží aspoň odhadem očekávaný rozpočet na opravy a servis. Třeba nová sada keramických brzd stojí čtvrt milionu!
Celkové hodnocení
Foto: David ŽídekAudi A8 druhé generace je povedené auto a v rukách pečlivého majitele bude dlouho spolehlivě sloužit. Například u testovaného kusu bylo fascinující, jak všechna ta rozmazlující výbava včetně vysunovacího displeje zábavního systému či elektrického dovírání dveří a okenních roletek stále bez protestů funguje i v promrzlém a ledem obaleném autě, když je venku patnáct pod nulou. Elektronika může zazlobit vždy a všude, ale statisticky se jeví A8 zatím jako nadprůměrně spolehlivé auto ve své kategorii. Vybírejte s rozumem, stanovte si konzervativní servisní plán a najděte si specialistu, který se vám o auto bude starat. Nebojte se ani vzduchového podvozku, ten i u 250 000 km funguje obvykle bez problémů a spíše u něj selže pár senzorů než mechanika. Od modelového roku 2007 je navíc Audi A8 zbavené všech dětských nemocí. Jenom bychom doporučili havarijní pojištění a také ochranu proti odcizení. Opravy hliníkové karoserie jsou příšerně drahé a po těchto autech je v zemích bývalého Sovětského svazu mezi jistou skupinou obyvatel velká poptávka.