Benzín zase spadl pod 30 korun za litr, tak proč si neudělat radost pořádnou luxusní limuzínou s velkým motorem? Velice zajímavou volbou by mohlo být BMW řady 7 generace E65 či prodloužené E66. I přes kontroverzní design je to opravdu skvělé pohodlné auto, se kterým je radost jezdit. My jsme testovali model z roku 2007. Auto mělo najeto 235 tisíc a prodejce za něj v době testu požadoval 225 tisíc korun. Zdánlivě dobrá koupě, ale pozor - první servis může klidně spolknout dalších 200 tisíc navrch. Jestliže ale s takovým nákladem počítáte a nekoupíte zrovna auto po uzbeckém mafiánovi, může vám ještě dlouho a dobře sloužit.
Foto: favcars.comPři představení v červenci 2001 vyvolalo tohle BMW velký rozruch svým opravdu neortodoxním designem, který si ale moc fanoušků nezískal. Velmi kontroverzní tvary trochu učesal až facelift z dubna 2005, ale i tak zůstalo tohle BMW řady 7 velmi výrazné a ne všem zájemcům jeho design sedne. Nastupující generace F01 se pak zase vrátila ke konzervativnímu designu. Kusy v opravdu zuboženém stavu se dnes dají koupit za sto tisíc, výběr ale začíná spíše u 180 tisíc korun. Poměrně dost aut se dá sehnat i v zahraničí, u nás jich zas tolik není. Dokonce i málo ojeté vozy se dají u oficiálních dealerů BMW koupit za necelých 400 tisíc, takže tahle „sedmička“ je opravdu velmi dostupná. Ačkoli se jedná o technicky velice složité auto, nevidí německé statistiky poruchovosti TÜV Report tohle BMW tak špatně. Dokonce i deseti až jedenáctiletá auta se drží v lepším průměru s 21% až 26% výskytem závad. Spousta jednodušších oblíbených aut je na tom výrazně hůř.
Foto: favcars.comZákladní konstrukce auta je velice bytelná, ale samozřejmě už po letech bude potřebovat nějakou péči. Pokud vše funguje, je nesmírně tiché, stabilní a se správným motorem překvapivě dynamicky nadané. Některé komfortní doplňky jsou pak vyloženě rozmazlující, takže jestli vám přijde ojetý Superb Laurin&Klement za 400 tisíc moc laciný, kupte si tohle BMW. Pro případné zájemce je tu ale také několik nevýhod. Dnes jsou i klasická auta populární s pohonem všech kol a s tím se tohle BMW nikdy nedělalo. Z hlediska údržby je to spíše výhoda, protože se systémem xDrive jsou dnes ve starších ojetinách jen problémy, ale někdo třeba čtyřkolku potřebuje a pro něj pak tohle BMW prostě není a musí k Mercedesu pro třídu S nebo k Audi pro A8 (nebo pro Lexus LS). A protože se BMW řady 7 nepovažuje za rodinný stěhovák, nemá třeba sklopné zadní sedačky.
Foto: favcars.comZ té obrovské škály motorizací můžeme doporučit jen pár motorů. Úplně nelze zakázat diesel 730d ještě staré litinové generace M57, který je velmi robustní a pokud jezdíte hodně, umí si na sebe vydělat rozumnou spotřebou. Ale počítejte s tím, že takové auto bude mít reálně najeto přes půl milionu kilometrů a bude potřebovat tak jako tak vysoké vstupní investice. Ideální motorizací jsou osmiválce ve verzích 745i (4,4 l) či modernizovaná 750i (4,8 l). Bývají dobře vybavené a především mají vzhledem k provozním nákladům odpovídající dynamiku. Menší osmiválce 735i a 740i berou stejných 12 litrů a jedou hůř. Šestiválec 730i je pak na dvoutunovou řadu 7 beznadějně zdechlý, ten stačí horko těžko na řadu 5. Zajímavostí je dvanáctiválec 6,0 l, ale ten v reálném provozu nemá nad osmiválcem 750i zas takovou převahu. A osmiválcové diesely 740d a 745d jsou extrémně složité, servisně velmi drahé a rizikové.
Foto: favcars.comJak tohle BMW stárne a postupně se dostává do rukou chudších a chudších majitelů, je to na stavu aut bohužel vidět. Nejhorší vizitkou je, když auto během posledních let několikrát změnilo majitele. To už bude kus dobrý leda tak na rozprodej na náhradní díly. Najít opravdu pěknou 750i dá dost práce, ale mohlo by se to vyplatit, protože po vstupních investicích se pak vlastně může jednat o špičkové luxusní auto, se kterým klidně můžete najezdit 50 000 km ročně v naprostém komfortu. Doporučujeme ale výběr konzultovat s odborníkem, který se na tyto vozy specializuje. Pomůže vybrat perspektivní kus a hlavně bude vědět, jak se o něj starat a jak drobné i velké problémy řešit. Ono bude opravdu velmi obtížné najít na trhu ojetin auto, které má ještě slušný potenciál a nebude to vrak dobrý tak akorát na to, aby z něj byl zdroj náhradních dílů. I tak počítejte s opravdu velkou investicí hned po koupi. Je takové pravidlo, že i pěkné BMW řady 7 za nějakých 300 tisíc spolkne hned po koupi tak 150 000 korun za důkladný servis a preventivní péči o citlivé součásti. A to se prosím bavíme o cenách mimo oficiální servisní síť.
Zpravidla je nutné věnovat péči podvozku, aby tohle BMW neplavalo po silnici jako stará škodovka. Většinou se musí přetěsnit motor a odborníci doporučují preventivní výměnu termostatu, který zabrání nadměrnému přehřívání motoru, na které tyhle jednotky BMW dost trpí. Připravte se také na malou generálku automatické převodovky. Pokud si ale stanovíte rozpočet do půl milionu včetně investic, můžete mít opravdu skvělé luxusní auto, které vám pak už vydrží navždy. Jen se o něj musíte starat.